جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

خروس بی‌محل، عرضه اولیه با محل

8 سال پیش ( 1394/10/21 )
پدیدآورنده : محمدمهدی نوری  

در دو سال گذشته که بازار روند نزولی را طی کرد، شاهد عرضه اولیه‌هایی بودیم که معمولا در بدترین زمان‌ها انتخاب می‌شدند و حتی می‌توان گفت نه تنها تاثیر مثبتی روی بورس نگذاشتند، بلکه تاثیر آنها منفی نیز بود. نه تنها زیان آنها برای بازار بود، بلکه اغلب آنها سهامداران خودشان را نیز به سود نرساندند. در سال جاری نیز با وجود اشباع نقدینگی و خروج واضح آن، متولیان بازار سرمایه اصرار بر عرضه‌های اولیه داشته‌اند.  این در حالی‌است که از میان 10 عرضه اولیه امسال، تنها سه نماد بالاتر از 10درصد نسبت به قیمت عرضه اولیه معامله می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید در سراسر جهان هر ساله شرکت‌های جدیدی وارد بازار سرمایه می‌شوند که البته یکی از نکاتی که بین همه بورس‌های جهان بر عهده متولیان بازارهای سرمایه است، زمان و قیمت مناسب جهت عرضه اولیه است. در مقاطع زمانی که بورس‌ها نمی‌توانند شرکت تازه وارد را در خود حل کنند، عرضه‌های اولیه متوقف می‌شوند. اما متاسفانه در دو سال گذشته با وجود اعتراض‌های فراوان نسبت به عرضه‌های اولیه، همچنان ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه ادامه دارد. اگرچه اغلب آنها شکست خورده باشند!

از دید دیگر نیز، یکی از مشکلات بزرگ در بازار سرمایه، وجود شرکت‌های بسیار کوچک قدیمی است. با این حال تقریبا همه عرضه‌های اولیه شامل شرکت‌های بسیار کوچک و حتی با وضعیت بنیادی وخیم هستند که در آینده به معضلی در بازار تبدیل خواهند شد. در شرایطی که بیش از 70 شرکت بورسی، به دلیل کوچک بودن و مشکلات بنیادین در معرض اخراج از بورس هستند، عرضه اولیه شرکت‌های کوچک که سرمایه برخی از آنها تنها به اندازه ارزش یک رستوران در مرکز تهران است، دور از منطق است.

در این شرایط می‌توان راهکارهای بهتری نیز جهت عرضه‌های اولیه در نظر داشت. به طور مثال می‌توان شرکت‌ها را در ابتدا در بازار پایه فرابورس عرضه کرد و پس از مدتی به بازارهای با اعتبار بیشتر تغییر داد تا هم تاثیر منفی آنها بر کلیت بازار مشهود نباشد و هم شرکت‌های کوچک در این بازار دوره نقاهت خود را طی کنند تا در آینده به معضلی در بورس تبدیل نشوند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ehO94MxI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه