تمامی انسان ها به طور غریزی علاقه مند زندگی اجتماعی و ارتباط با یکدیگر هستند و شکل گیری اجتماعات نیز براساس همین نیاز شکل گرفته است. زندگی اجتماعی که در گذشته به شکل قبیله ای صورت می گرفت، امتیازات ویژه ای داشت که باعث می شد هر منطقه به فکر تشکیل آن بیفتد. در واقع در چنین گروه هایی، افراد در مواجهه با مشکلات مقاوم تر خواهند بود و بهتر رشد خواهند کرد.
با ظهور تکنولوژی و در عصر حاضر امکان ارتباط میان افراد به مراتب آسان تر و سریع تر شده است، به نحوی که دیگر تصور دهکده جهانی چندان دور از واقعیت به نظر نمی رسد. بدون شک در این دهکده شکل گرفته به علت وسعت فوق العاده زیاد آن حتی بیش از گذشته به داشتن تیمی برای خود نیازمندیم.
حتی پیشرفت فوق العاده تکنولوژی نیز باعث نشده تا بتوان تمامی کارها را به تنهایی و با سرعت مطلوب انجام داد. به همین خاطر کسی می تواند در دنیای حال حاضر رشد کند که تیمی خوب در اختیار و به بیانی دیگر عضوی از یک خانواده باشد.
در کسب و کار نیز داشتن تیم یا به بیان دیگر خانواده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در واقع با توجه به فضار رقابتی حال حاضر دیگر تنها مشارکت افراد مطرح نیست و پارامتر های دیگری نظیر مهارت، نحوه عملکرد و... نیز مطرح است و این امر به خاطر این است که در گذشته رقابت خاصی وجود نداشت و هر قبیله در گوشه ای به زندگی و فعالیت می پرداخت، اما تصور چنین چیزی برای فضای کسب و کاری حال حاضر غیرممکن است. ایجاد تیم کاری باعث می شود تا توانایی انجام کارهای بیشتر و بزرگ تر را داشته باشیم و در مسیر خود با مشکلات کمتری رو به رو شویم.
ایده
Tatoo نام شرکتی مخابراتی در کشور فرانسه است که حوزه تخصصی آن در زمینه ارتباطات تلفن همراه است. عمده شهرت این شرکت به علت ایجاد خانواده های متنوع از مشتریان است. در واقع این شرکت با هدف قرار دادن نیاز های مشتریان برای مثال نیاز بالای جوانان به دسترسی به اینترنت پرسرعت آنان را در قالب یک خانواده در می آورد تا بتواند با گروه بندی مشتریان خود براساس نیازهای شان، خدمت رسانی بهتری را صورت دهد.
شرکت حتی در تبلیغات خود برخلاف سایر شرکت های فعال در این حوزه به جای استفاده از تک شخصیت های مشهور، از تیم ها و گروه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... استفاده می کند تا مفهوم خانواده و اهمیت آن بهتر منتقل شود.
در واقع خانواده شکل گرفته باعث می شد تا شرکت با جلب رضایت بیشتر مشتری به سود بیشتری دست یابد و خود مشتری نیز با توجه به اینکه در صورت اقدام موثر در راستای پیشرفت خانواده ای که عضو آن است از خدمات بهتری برخوردار خواهد شد، به نوعی ترغیب شود تا برای خانواده خود اقدامی موثر انجام دهد که در نهایت به افزایش تعداد مشتریان این شرکت منجر خواهد شد.
استفاده از مفهوم خانواده بیشتر در رابطه با شرکت ها صورت می گرفت و به معنای ایجاد تیمی کاری بود، اما این شرکت با نوآوری ای که در این رابطه داشت توانست طی مدتی کوتاه به بزرگ ترین شبکه ارتباطی تلفن های همراه در فرانسه و یکی از غول های این عرصه در جهان تبدیل شود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- ابتدا گروه های خرد را شناسایی کنید. این دسته شامل گروه دوستان و خانواده است. در واقع این دسته شروع کار شما خواهند بود و بعد ها می توانید با توجه به نیازتان آن را گسترش دهید.
- این ایده بهترین عملکرد را در شرکت هایی دارد که محصول تولیدی شان به نوعی پتانسیل کار تیمی را داشته باشد.
- تمامی محصولات خود را در قالب خانواده به فروش برسانید. با این کار اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با محصول را با سرعت و دقت بیشتری در اختیار خواهید داشت.