پرسش: مدیریت یک رستوران زنجیرهای را به عهده دارم. رستورانهایم همگی در مکانهای از شهر قرار دارند که معمولا پرتردد هستند و رقبای صنفی زیادی در آن حضور دارند. در نتیجه کسب اعتبار و شهرت در این شرایط به خاطر جذب مشتری سخت است. برای حفظ جایگاه و شهرت کسب وکارم شیوههای مختلفی را اجرا کردهام ولی باز گاهی امکان دارد مشکلاتی پیش بیاید که شهرتم را تحت تاثیر قرار دهد. در این باره راهنمایی بفرمایید که باید چه نکاتی را در نظر بگیرم؟
پاسخ کارشناس: حفظ شهرت و اعتبار برند دغدغه همه برندهاست. دغدغهای که معمولا کارشناسان شیوههای مختلفی را برای حل آن پیشنهاد میکنند. در این رابطه برندها باید فاکتورهای مشخصشدهای را در نظربگیرند تا بتوانند براساس آن موقعیت و شهرت خود را حفظ کنند. فاکتورهایی مانند: یک- کسبوکارها باید با علم کافی اقدام به انجام کاری جدید کنند. گاهی کسب وکارها کاری را شروع و بعد از گذراندن زمانی آغاز به تحقیق و مصاحبه در مورد آن میکنند. در این حالت شاید بعد از مدتی دچار مشکل شوند و فعالیتی را که شروع کردهاند رها کنند.
این فعالیت هر چقدر هم کوچک باشد، روی شهرت و اعتبار کسبوکارها تاثیرخواهد گذاشت و مشتریان با دیدن این روند برند نسبت به آن بدبین خواهند شد و به راحتی شروع به صحبت کردن خواهند کرد و میگویند که حرف و عمل کسبوکار یکی نیست و وعدهای را مدتی داده ولی آن را اجرا نکرده است. دو- مدیران کسبوکارها باید مراقب رفتارشان باشند، چون مشتریان براساس رفتار کارمندان یک کسبوکار نسبت به عملکرد آن قضاوت خواهند کرد برای مثال عصبانیت یک مدیر یا کارمند در محل کار مطمئنا بر شهرت کسبوکار تاثیر خواهد گذاشت.
در این میان موارد مختلف دیگری نیز وجود دارد که کسبوکارها با رعایت آنها میتوانند، مراقب شهرت خود باشند. شهرت همانند یک موتور برای کسب وکارها عمل میکند و هر چقدر قوی باشد، کسبوکارها را با قدرت به پیش خواهد برد. پس پرداختن به آن لازمه قویتر شدن هر برند خواهد بود.