رنه هارون، مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران - آلمان ایجاد تغییر در «نظام مالیاتی» و «ساختارهای تجارت» را مهم ترین عوامل در افزایش حجم تجارت بین دو کشور عنوان کرد. هارون در نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان درباره اثرات منفی تحریم بر اقتصاد ایران گفت: «بعد از برداشتن تحریم ها ما شاهد اشتیاق زیاد فعالان اقتصادی برای فعالیت در ایران هستیم، از ابتدای سال نیز وزرای تجارت از همه 16 ایالت المان به ایران آمد ه اند، علاوه بر این وزیران فدرال آلمان هم سفرهای متعددی به ایران داشته اند که همه اینها نشانه اشتیاق آلمان برای همکاری با ایران است.»
او با اشاره به حجم 2.5میلیارد یورویی کنونی تجارت آلمان و ایران افزود: امیدواریم که این حجم طی سال آینده به دوبرابر افزایش پیدا کرده و پس از آن نیز به 10 میلیارد یورو برسد و آلمان نخستین شریک تجاری ایران بشود اما برای انجام این کار باید تغییراتی در نظام مالیاتی و ساختارهای تجارت ایجاد بشود و یکی از بزرگ ترین چالش ها نیز پایین نگه داشتن تورم به میزان کنونی است.
به گفته هارون، «نیروی انسانی» و «منابع طبیعی» پتانسیل های رشد بازار ایران به حساب می آیند، اما بهبود شرایط برای کشوری که سال ها در تحریم بوده به راحتی قابل دسترسی نیست و البته موقعیت خاورمیانه نیز به این دشواری اضافه می کند.
او در پاسخ به تمایل آلمان برای سرمایه گذاری در گردشگری ایران گفت: «پتانسیل گردشگری ایران بسیار زیاد است، اما کمبود هتل مشکل اصلی این بخش است. در حال حاضر شرکت اشتاین برگر که در زمینه هتل های لوکس فعال است برای بازسازی هتل های ایران تفاهمنامه ای نوشته و شرکت اینترسیتی نیز که در زمینه هتل های بیزنس فعال است نیز به ایران آمده و قرار است هتل هایی در ایران خریداری کرده یا بسازد.
هارون با اشاره به فعالیت شرکت های آلمانی در زمینه انرژی در ایران توضیح داد: «در حال حاضر یک شرکت آلمانی در جنوب غرب ایران دو نیروگاه خورشیدی در دست احداث دارد و شرکت های دیگری در همین زمینه در جنوب ایران فعال هستند، علاوه بر این در زمینه انرژی بادی نیز شرکت زیمنس با شرکت مپنا همکاری دارد و البته شرکت های آلمانی می دانند که در ایران 300 روز خورشید می تابد و این فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی در ایران است.
مزایای ایران برای سرمایه گذاران آلمانی
امید یراقی، رییس اتاق بازرگانی ایران - آلمان نیز درباره مزیت های ایران برای سرمایه گذاران آلمانی گفت: «منابع سرشار طبیعی، نفت و گاز، نیروی انسانی و بازار بزرگ کشورمان در کنار امنیت ایران در منطقه را می توان مهم ترین مزایای ایران برای سرمایه گذاران خارجی برشمرد.»
او با اشاره به روابط جدید اقتصادی ایران و آلمان گفت: «ما به واردات صرف از آلمان بسنده می کنیم و ایران نمی خواهد به واردات از آلمان بسنده کند، بلکه در روابط جدید اقتصادی با آلمان ورود تکنولوژی به کشور و برگزاری دوره های آموزشی از سوی شرکت های آلمانی برای جوانان ایرانی در مرحله نخست اهمیت قرار دارد.»
یراقی درباره موانع بانکی موجود بر سر راه ارتباط اقتصادی ایران و آلمان گفت: «اگر مشکلات سیستم بانکی برطرف نشود قطعا روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها با مشکلات بی شماری روبه رو خواهد شد. ما باید بتوانیم راه حل های عملیاتی برای حل موانع بانکی داشته باشیم.»
او درباره استفاده از عبارت «توریست های تجاری» برای هیات های اقتصادی خارجی که به ایران سفر کرده اند توضیح داد: «گروه هایی که تاکنون به ایران سفر کرده اند اطلاعات زیادی درباره شرایط سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی در ایران به دست آورده و با همتایان ایرانی شان به بحث و گفت وگو نشسته اند و در خلال این نشست ها قراردادها و تفاهمنامه های زیادی نیز بسته شده که این روند ادامه دارد، از همین رو به کار بردن عبارت «توریست های تجاری» برای این گروه ها دور از منطق و واقعیت است.»