پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جشن ملی، عزای ملی شد

7 سال پیش ( 1395/4/26 )
 

یک تروریست در روز ملی فرانسه، با یک دستگاه کامیون به جمع مردم در نیس فرانسه حمله کرد و صدها کشته و زخمی به جا گذاشت. در پی این حادثه تروریستی، دولت فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

یک روز بعد از حمله تروریستی به اجتماع مردم فرانسه در مراسم آتش بازی روز ملی در نیس، پلیس این کشور اعلام کرد که تعداد کشته شدگان به 84 تن و زخمی ها به 130 نفر رسیده است.

جشن ملی، عزای ملی شد
این کامیون با رانندگی مردی 31 ساله که تابعیت فرانسوی-تونسی داشت مردمی را هدف گرفته بود که در بزرگداشت «روز باستیل» به تماشای آتش بازی در دومین شهر توریستی فرانسه نشسته بودند.

خبرگزاری فرانسه این اتفاق را «حمله ای آشکار» خوانده و پلیس می گوید حمله تروریستی بوده است.

بنا بر اعلام پلیس، لحظاتی پس از اقدام راننده کامیون، بین وی و نیروهای امنیتی درگیری مسلحانه روی داده که در نهایت به کشته شدن مهاجم انجامید. پلیس از مردم در شهر نیس خواسته است از خانه بیرون نروند.

پلیس فرانسه که ابتدا از کشته شدن 60 نفر سخن گفته بود، پس از دریافت گزارش های بیمارستانی، مرگ 84 تن را تایید کرده است. تعداد دقیق زخمی های این حمله مشخص نیست اما روزنامه لوفیگارو به نقل از مقامات دولتی زخمی ها را دست کم 130 تن اعلام کرده است.

دولت فرانسه گروگانگیری در نیس را تکذیب کرده و گفته است حمله تنها از سوی یک نفر یعنی راننده کامیون که یک شهروند تونسی-فرانسوی بوده انجام شده و انگیزه مهاجم هنوز مشخص نیست.

دادستانی فرانسه نیز اعلام کرده راننده کامیون در مسیری به طول 2 کیلومتر مردم را زیرگرفته است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

پلیس فرانسه اعلام کرده در داخل کامیون مقادیری اسلحه و مهمات از جمله چندین نارنجک دستی وجود داشت که نشان می دهد عامل حمله قصد داشته علاوه بر زیر گرفتن مردم به سوی آنها تیراندازی کند که به طور کامل موفق به استفاده از مهمات خود نشده است. شهردار نیس اما گفته است مهاجم قبل از زیرگرفتن مردم، به آنها شلیک کرده است.

شاهدان عینی می گویند کامیون حمله کننده به مردم از پیاده رو حرکت کرده و پس از طی مسافتی حدود 2 کیلومتر متوقف شده است. آنها می گویند راننده پس از توقف پیاده شده و به طرف مردم شلیک کرده است.

گفته می شود یک مهاجم دیگر در رستورانی در نزدیکی محل حادثه به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. انگیزه عامل این حمله تروریستی تا این لحظه مشخص نشده است.

رسانه های فرانسه گزارش کردند که در میان کشته شدگان افرادی با ملیت فرانسوی، آمریکایی، فلسطینی، بریتانیایی، تونسی و الجزایری شناسایی شده اند.

رئیس جمهوری فرانسه حالت فوق العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخوانده است.

با توجه به امکان تکرار این حمله تروریستی یا سناریوهای دیگر تروریستی، پلیس به مردم سایر شهر ها هم هشدار داده است.

همچنین پلیس فرانسه از مردم خواست تا از انتشار فیلم و عکس های این حادثه وحشتناک که «حاوی تصاویر دلخراش و غمبار است» در شبکه های اجتماعی اجتناب کنند.

هویت عامل حمله تروریستی فرانسه اعلام شد

رسانه های فرانسه با وجود خودداری پلیس این کشور از اعلام نام و مشخصات عامل حمله نیس، جزییات جدیدی از این شخص فاش کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «صبح نیس» درباره هویت راننده کامیون نوشت که وی، محمد بوهلال، یک فرانسوی-تونسی 31 ساله و پدر سه فرزند است. پلیس فرانسه منزل او، در شمال شهر نیس را که در سال 2012 از آن به دلیل خشونت خانگی اخراج شده بود بازرسی کرد.

این مرد که راننده یک کامیون یخچالدار بود به دلایل بزهکاری و خشونت در پلیس فرانسه شناخته شده بود ولی کسی از افکار افراطی اش با خبر نبوده است.

پلیس می گوید کامیون عامل حمله شهر نیس چند روز قبل در منطقه «پروانس آلپ کت دازور» در جنوب شرقی فرانسه اجاره شده بود.

منابع امنیتی تاکید کردند که فقط راننده کامیون در این خودرو حضور داشته و امکان اینکه با کسی همدست بوده است در حال بررسی است.

به گفته منابع نزدیک به پرونده، راننده کامیون در پاسگاه پلیس پرونده قضایی داشته ولی سرویس های اطلاعاتی به وی مشکوک نبوده اند.

به گزارش خبرنگار لوفیگارو، معاون رئیس پلیس مرزبانی شهر نیس نیز در میان کشته شدگان است.

اولاند: اکنون کل فرانسهبا خطر تروریسم روبه رو است

در پی وقوع این حمله تروریستی، رئیس جمهوری این کشور این حمله را یک اقدام تروریستی علیه کشورش خوانده و گفت، این حمله ضربه بدی به کشورش وارد کرده و اکنون کل فرانسه با تهدید افراط گرایی روبه رو است. 

فرانسوا اولاند خاطر نشان کرد: فرانسه شدیدا ضربه خورده است. ما باید هر کاری که می توانیم برای مقابله با چنین حملاتی انجام دهیم. کل فرانسه اکنون با تهدید تروریسم افراطی روبه رو است. در میان کشته شدگان حمله نیس چند کودک نیز هستند.

اولاند تاکید کرد که پس از حمله نیس فرانسه اقدامات خود در سوریه و عراق علیه تروریسم را تشدید خواهد کرد. وی گفت، فرانسه در روز ملی اش هدف حمله تروریست ها قرار گرفت و با تروریسم در هر مکانی که باشد خواهد جنگید.

اولاند گفت که نمی توان ماهیت تروریستی بودن حمله در شهر نیس را انکار کرد. وی گفت به زودی قانونی برای رویارویی بهتر با تروریسم را به پارلمان خواهیم برد تا بعد از تصویب به برقراری بهتر امنیت در کشور کمک کند.

اولاند در این سخنان تلویزیونی که از کاخ الیزه آن را ایراد کرد، گفت: اقدامات ویژه ای برای رویارویی با تروریسم در داخل و خارج فرانسه در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین گفت که حالت فوق العاده در کشورش را برای سه ماه دیگر تمدید کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد که وضعیت اضطراری در کشورش را که قرار بوده در تاریخ 26 ژوئیه به پایان برسد برای مدت سه ماه دیگر تمدید می کند.

فرانسوا اولاند دیروز به شهر نیس رفت تا همبستگی خود را با مردم این شهر اعلام کند.

همسایگان فرانسه تدابیر امنیتی در مرزهای خود را تشدید کردند

بعد از این حمله، وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد که این کشور اقدام به تشدید کنترل مرزهای مشترک خود با این کشور کرده است. 

آنجلینو آلفانو، وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد: کنترل در سه گذرگاه زمینی و راه آهن تشدید می شود. آژانس های امنیتی ما در حال کار در این خصوص هستند.

در پی حمله در شهر نیس، آلفانو همچنین خواستار تشکیل جلسه کمیته مبارزه با تروریسم در ایتالیا شده است.

جرج فرناندز دیاز، وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد که کشور وی نیز اقدام به افزایش تدابیر امنیتی کرده است.

بلژیک نیز که تاکنون شاهد حملات تروریستی خونبار بوده تدابیر امنیتی را افزایش داده و مرزهایش با فرانسه را تحت مراقبت شدید گرفته است.

در همین حال پلیس فدرال آلمان اعلام کرد که به دلیل حمله نیس، تمهیدات امنیتی در مبادی ورودی این کشور از جمله فرودگاه ها، راه های زمینی و قطار تقویت خواهد شد.

در بیانیه پلیس آلمان آمده است که نیروهای امنیتی آلمان و فرانسه در عملیاتی مشترک، نقاط ورودی به فرانسه را تحت نظارت موثرتر امنیتی قرار داده اند.

جهان حمله تروریستی فرانسه را محکوم کرد

حمله تروریستی به مردم در شهر نیس، با محکومیت جهانی همراه بوده است و بسیاری از کشورهای دنیا، با فرانسه ابراز همدردی کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از نخستین کسانی بود که واکنش نشان داد.

اوباما در پیامی ضمن پیشنهاد کمک به مقامات فرانسه برای انجام تحقیقات در این باره، حادثه نیس را یک اقدام «تروریستی وحشتناک» خواند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «حمله تروریستی وحشتناکی» در شهر نیس فرانسه رخ داده گفت: من افتخار ایستادن در کنار رهبران فرانسه در اوایل روز پنجشنبه در مراسم های مربوط به روز باستیل در شهر پاریس را داشتم و آمریکا قاطعانه در این زمان غم انگیز در کنار مردم فرانسه ایستاده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری احتمالی حزب جمهوریخواه آمریکا نیز حمله رخ داده در شهر نیس را به عنوان یک اقدام جنگی دانسته و محکوم کرد.

هیلاری کلینتون رقیب ترامپ از حزب دموکرات نیز با محکوم کردن این حمله گفت: ما مرعوب نخواهیم شد. کلینتون خاطرنشان کرد: هر آمریکایی همبستگی قاطعانه ای با مردم فرانسه دارد و ما با یک صدای واحد می گوییم: مرعوب نخواهیم شد. ما هرگز به تروریست ها اجازه تضعیف ارزش های دموکراسی و برابری را که پایه و اساس سبک زندگی ما است نخواهیم داد.

بنا به اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در پیامی این حمله را به همتای فرانسوی خود تسلیت گفته است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اظهار داشت، در حمله شهر نیس فرانسه نه فقط جان مردم بی گناه هدف قرار گرفت بلکه ارزش های اساسی که ناتو پایبند آنهاست را نیز هدف قرار داده است.

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت کشورش در کنار فرانسه می ایستد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز حمله تروریستی در شهر نیس را به عنوان یک حمله «وحشیانه و بزدلانه» محکوم کرد.

همزمان دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای نسبت به اینکه کشور فرانسه در روز ملی خود هدف حمله تروریستی قرار گرفته اظهار حیرت کرده و گفت: رهبران جهان به طور واحد در کنار مردم فرانسه هستند.

از طرفی دولت چین نیز این حمله را محکوم کرد. لی کچیانگ، نخست وزیر چین گفت: ما شدیدا تروریسم را در همه اشکالش محکوم می کنیم. ما تسلیت خود را به قربانیان این حمله ابراز کرده و با همه انواع تروریسم خواهیم جنگید.

بوریس جانسون، وزیر خارجه جدید انگلیس نیز گفت که از رخدادهای وحشت آور نیس و کشتار وحشتناک در آن بهت زده و متاسف است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به حمله نیس گفت، کشورش در جنگ با تروریسم کنار فرانسه ایستاده است. یک سخنگوی ترزا می، نخست وزیر جدید انگلیس نیز این حمله را یک «حمله وحشتناک» خوانده و آن را محکوم کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز یکی از چندین مقامی بود که در پی این حمله با مردم فرانسه ابراز همبستگی کرد. پراناب موخرجی، رئیس جمهوری هند نیز در پی حمله نیس گفت، کشورش همکاری با فرانسه را در جنگ با تروریسم تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در پی این حمله تروریستی گفت، با همتایانش در فرانسه تماس گرفته تا تسلیتش را ابراز کند. وی نیز در سخنانی در شهر اولان باتور گفت: ما بسیار نسبت به مردم فرانسه و دولت فرانسه متاسفیم. دلیل ابوبکر، امام جماعت مسجد جامع شهر پاریس نیز در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف و حیرت خود از این حمله وحشتناک، آن را قویا محکوم کرد. وی همچنین خواستار وحدت تمامی شهروندان در مقابل این رخداد وحشتناک شد.

***

لغو سفر رئیس مجلس فرانسه به تهران

ایران حادثه تروریستی فرانسه را به شدت محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حادثه جنایتکارانه تروریستی در نیس فرانسه را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان ضمن اظهار تاسف عمیق و تسلیت تاکید کرد: همان گونه که بارها گفته ایم، تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری و اجماع بین المللی ریشه کن نخواهد شد. او یادآور شد: در برخورد با تروریسم هر گونه سهل انگاری و برخورد دوگانه، امری مذموم و محکوم به شکست است.

همچنین سفر رئیس مجلس ملی فرانسه و هیات همراه به ایران به دلیل این حمله تروریستی به تعویق افتاد.

«کلود بارتلون»، رئیس مجلس ملی فرانسه و هیات همراه که قرار بود بامداد شنبه وارد ایران شوند و با رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی و ریاست جمهوری و دیگر مقامات سیاسی، اقتصادی پارلمانی کشورمان دیدار دوجانبه داشته باشند، به علت حملات تروریستی فرانسه به زمان دیگر موکول شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z1yKNMFg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه