پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایبنا، در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شاهد تلاطمات شدید در بازار خودرو کشور بودیم، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و دستور ۸ ماده ای رئیس جمهور شهید برای بهبود وضعیت خودروی سواری کشور، وضعیت تولید و عرضه خودرو تغییر کرد.
 
در یکی از بند های دستورالعمل ۸ ماده ای، رئیس جمهور خواستار افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد؛ بنابراین با اقداماتی که وزارت صمت در دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه خودرو انجام داد رشد تولید خودرو رقم خورد.

سیاست های وزارت صمت برای توقف رشد قیمت خودرو

مروری بر وضعیت تولید خودرو نشان می دهد در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه در سال بوده بطوریکه در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو و در سال ۱۴۰۰ نیز در مجموع ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما به دنبال ابلاغ دستور رئیس جمهور برای افزایش تولید خودرو اقدامات وزیر صمت وقت برای افزایش تولید خودرو آغاز شد و در نتیجه در سال ۱۴۰۱ تولید انواع خودرو به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ نیز به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
 
همچنین وزارت صمت در ادامه اقداماتی را برای ساماندهی عرضه خودرو آغاز کرد و در اواسط اردیبهشت ۱۴۰۱ سیدرضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت سامانه ای برای فروش و عرضه خودرو ایجاد کرد.
 
هدف از ایجاد این سامانه، شفاف سازی روند عرضه خودرو و فروش خودرو ها عنوان و مقرر شد تا در راستای شفاف سازی عرضه خودرو، همه خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه نسبت به عرضه و فروش خودرو اقدام کنند و هر گونه عرضه خودرو از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام شود.
 
در ابتدا نیز عرضه خودرو در چند مرحله از طریق قرعه کشی انجام شد، اما با توجه به اینکه این شیوه چندان رضایت بخش نبود و بسیاری از متقاضیان موفق به خرید خودرو نمی شدند وزیر صمت وقت در اواسط سال ۱۴۰۱ وعده حذف قرعه کشی خودرو را داد و با اقدامات لازم برای رشد تولید خودرو این وعده در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ محقق شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به شیوه قرعه کشی به عرضه خودرو در به شیوه نوبت دهی تغییر کرد.
 
به این شکل که در هر دوره از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تمام خودروسازان خودرو های خود را عرضه می کردند و متقاضیان نیز اقدام به ثبت نام می کردند، اما در این روش به جای قرعه کشی تمام متقاضیان در نوبت تحویل خودرو قرار می گرفتند و خودروساز نیز مکلف می شد تا خودروی ثبت نامی را به متقاضیان تحویل دهد.
 
این شیوه عرضه در ۲ مرحله انجام شد، اما بعد از رفتن فاطمی امین از وزارت صمت و روی کارآمدن علی آبادی در این وزارتخانه این شیوه عرضه خودرو نیز متوقف شد.
 
اما با توجه به تعهداتی که برای خودروسازان ایجاد ش خودروسازان تعدادی زیادی از خودرو های ثبت نامی به متقاضیان را تحویل دادند و اکنون نیز در حال عمل به سایر تعهداتشان هستند.
 
لازم به ذکر است، این شیوه عرضه خودرو اثرات مثبتی در بازار خودرو داشت و این اثرات هنوز هم ادامه دارد، زیرا با قرار گرفتن متقاضیان واقعی در نوبت تحویل خودرو دیگر نیازی به مراجعه متقاضیان برای خرید به بازار نبود و لذا رشد شدید قیمت خودرو در بازار بخصوص در ماه های ابتدایی اجرای طرح متوقف شد.
 
در مجموع با توجه به سیاست هایی که وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو کشور طی سه سال اخیر دنبال کرد، هم رشد قیمت خودرو متوقف شد و هم از افزایش شدید قیمت خودرو جلوگیری شد.
 
به تازگی نیز عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه ای خریداری نکنن، زیرا متضرر می شوند.
 
به گفته وی، به زودی به نقطه ای می رسیم که خودروسازان باید وام بدهند و خودروهایشان را به صورت قسطی بفروشند تا مردم خودرو خریداری کنند.
 
بنابراین با وجود اینکه مشکلات ناشی از تحریم های صنعت خودرو در سال ۹۷ کماکان ادامه دارد، اما با همتی که مسئولان در این دولت داشتند از سد های بزرگ عبور کردند و بازار خودروی کشور را بعد از تلاطمات شدید به آرامش رساندند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gtUrNk0n
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه