جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کارتن و مقوا از جمله کالاهای تولیدی هستند که نبودشان مشکلات جدی برای تولید کننده های صنایع مختلف ایجاد می کند. تصور اینکه کالایی بدون بسته بندی و لفاف بندی باشد ممکن نیست. به همین منظور همه اقلام تولیدی در بسته بندی هایی عرضه می شوند که بخشی از آن را کاغذ، مقوا و انواع کارتن تشکیل می دهند. بقیه محصولات هم در بسته بندی های فلزی، پلاستیکی و چوبی عرضه می شوند.

اهمیت این تولیدات پایه کاغذی به اندازه ای است که به طور مستقل و جداگانه به عنوان بخشی از صنایع کاغذ و بسته بندی مطرح شده است و روزبه روز بر دامنه فعالیت های این حرفه نسبتا قدیمی افزوده می شود.

«فرصت امروز» با رضا نصیرزاده که 15 سال است در این شغل فعالیت می کند، به گفت وگو پرداخته است.

نصیرزاده در مورد فعالیت در این حرفه کاغذی می گوید: در حال حاضر هیچ کالای تولیدی وجود ندارد که به صورت باز فروخته شود. همانطور که انسان ها برای حمل ونقل و جابه جایی به وسایل نقلیه موتوری نیازمند هستند، اجناس ساخته شده هم نیازمند وسایل انتقال هستند که این مهم، توسط اقسام بسته بندی و به خصوص کارتن صورت می گیرد.

در مورد وسایل حجیم و سنگین، بخشی از قیمت تمام شده جنس مورد نظر، قیمت کارتن و بسته بندی آن است که روی هزینه فروش محاسبه می شود. بنابراین به هیچ عنوان نمی توان از این محصولات که حکم نگهدارنده و محافظت کننده محصولات را دارند صرف  نظر کرد. در گذشته، برای حفاظت از کالاها برای اینکه در حمل و نقل آسیب نبینند و راحت تر بتوانند تعداد بیشتری از یک کالا را حمل کنند از نایلون ها و پلاستیک هایی که دور کالا می پیچیدند استفاده می کردند.

این نایلون ها برای حمل کالاهایی با وزن کم بسیار مناسب بودند اما برای کالاهای با وزن زیاد از مقاومت قابل قبولی برخوردار نبودند و زود پاره می شدند. بعدها کم کم پاکت های کاغذی جایگزین نایلون ها شدند که دارای عمر مفید بیشتری بودند و برای مواد خوراکی مناسب تر بودند. پس از مدتی کسانی که به تولید نسل اول کارتن ها اشتغال داشتند، به فکر افتادند از فضای کارتن های بسته بندی استفاده تبلیغاتی کنند و از این راه هم درآمدی داشته باشند. الان یکی از راه های کسب درآمد تولید کارتن  و مقواهایی است که استفاده تبلیغاتی دارند. سایر موارد هم بنا به نیاز بازار تولید و عرضه می شود.

انواع کارتن های تولیدی صنایع کارتن سازی 

نصیرزاده در مورد تولیدات کارتنی می گوید: محصولاتی که در صنعت کارتن سازی تولید می شوند انواع مختلفی دارند که درکلی ترین حالت به  دو دسته تقسیم می شوند:

کارتن عادی: این نوع کارتن درصنعت کارتن سازی به کارتن هایی گفته می شود که با دستگاه تبدیل به صورت برش و چاک تولید می شوند و به صورت معمول دارای ضخامتی بیشتر از2میلیمتر هستند.

کارتن دایکاتی یا مدل دار: کارتن های دایکاتی به  وسیله قالب های تیغ دار تولید شده و بدون ضخامت ابعاد هستند. ازکارتن های دایکاتی با طراحی مناسب می توان برای بسته  بندی اقلام بسیاری از صنایع بهره گرفت. به عنوان مثال کارتن های سوراخ دار برای میوه و محصولات دریایی و لبنی استفاده می شود.

کارتن های لبنی را درصنعت کارتن سازی، بسته بندی سردخانه ای نیز می نامند. از کارتن تلسکوپی می توان به بسته بندی موز، آناناس و سایر محصولات حجیم اشاره کرد که بیشتر مربوط به کارخانه های تولید کننده مواد غذایی است. تولید آن، رابطه مستقیمی با اقلام تولید شده این محصولات دارد.

سایر محصولات کارتنی مانند کارتن چسبی، کارتن جعبه ای  (مخصوص کیف، کفش و پیراهن)، کارتن دسته دار، کارتن یک در  (که منگنه ای گفته می شود) کارتن بدون در که به کارتن یخچالی معروف است، بیشترین سفارش های کارگاه ها و کارخانه ها را تشکیل می دهند.

شیوه تولید

ساخت کارتن به صورت دستی امکان پذیر نیست و باید به صورت مکانیزه یا نیمه مکانیزه انجام شود. این صنعت زیرمجموعه ها و اقلام تولیدی زیادی دارد و نمی توان همه این محصولات را در یک جا تولید و عرضه کرد. حتی کارخانه های تخصصی این کار هم همه اقلام را یکجا درست نمی کنند، چون برای هر محصولی، خط تولید جداگانه ای در نظر گرفته می شود.

نصیرزاده به نکته جالبی اشاره می کند که عموم مردم از آن بی اطلاع هستند: در حرفه ما کارتن با جعبه فرق دارد. کارتن از چسباندن کاغذهای لایه لایه به نام کاغذ کرافت درست می شود و به رنگ قهوه ای تیره است که روی هم چسبانده می شوند. دستگاه های کارتن سازی کار چسباندن و برش های مقطعی کوتاه را انجام می دهند.

جعبه ها برای حمل کالا با وزن خاص و سبک نسبت به کارتن کاربرد دارد، ولی کارتن ها برای حمل کالاهای سنگین و تعداد بالای جعبه کاربرد دارد. کارتن سازی توسط دستگاه های لمینیت که وظیفه لمینیت کردن چند مقوا روی هم را دارند صورت می گیرد و دستگاه دایکات وظیفه تیغ زنی این کارتن ها را در قالب اندازه گیری شده انجام می دهد.

دستگاه های این کار مثل خود محصولاتش متنوع است که هر کدام کار خاصی را انجام می دهد و بسته به ابعاد، جنس کاغذ و مقوا و چاپ روی آن با هم فرق دارند. قیمت این ابزارها و ماشین آلات از 15میلیون تومان تا 800 میلیون تومان متغیر است و دستگاه های چندمنظوره تا 3- 4 میلیارد تومان هم می رسد که مخصوص کارخانه های بزرگ با حجم تولید 50 هزار تن به بالاست.

در واحدهای بزرگ تولید کننده از مقوا و کاغذ کرافت لاینر، ابتدا بعد از تهیه ورق با استفاده از دستگاه های مربوطه مستقیما کارتن تولید و به بازار ارائه می شود. اما در واحدهای کوچک که فاقد دستگاه تولید ورق هستند معمولاً کارتن بعد از تهیه ورق با استفاده از دستگاه های خط زن و برش و چاک زن تولید می شود یا از دستگاه دایکاست که روش تهیه کارتن به وسیله قالب است، استفاده می شود.

در روش دایکاست، خط و برش و چاک به صورت همزمان بر روی ورق انجام می گیرد و کارتن تولید می شود. با توجه به بررسی های انجام گرفته از واحدهای کوچک کارتن سازی و تنوع بسته بندی در ابعاد مختلف و اینکه اساساً تولید کارتن بر مبنای سفارش انجام می پذیرد، اکثرا سعی بر این است که با داشتن دستگاه های خط زن و برش و چاک زن، دستگاه دایکاست نیز موجود باشد. روش انتخابی براساس تهیه ورق از واحدهای تولید کننده و داشتن دستگاه های تولید کارتن و علاوه بر آن دایکاست و استفاده از دستگاه لب چسب برای چسباندن لبه کار است.

حداقل فضای مورد نیاز برای راه اندازی یک واحد کارتن سازی، بین 120 تا 150 مترمربع است که در کنار آن باید فکری برای انبار کرد. انبار یکی از مهم ترین بخش های یک واحد تولیدی کارتن است که باید شرایط خاصی داشته باشد. مثلاً تقریباً حالت سوله داشته باشد و از تهویه مناسبی هم برخوردار باشد. رطوبت هم یکی از آفت های اصلی کاغذ و مقواست که محیط کار و انبار باید از آن دور باشد. ماشین های مورد استفاده هم براساس نوع کاری که قرار است انجام شود و همچنین فضای کارگاه تعیین می شود.

رعایت نکات ایمنی و تجهیز کارگاه از ضروری ترین مواردی است که باید قبل از کار تولید انجام بگیرد. اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد همه سرمایه شما خاکستر می شود. به طور کلی برای تأسیس یک کارگاه کوچک به غیر از هزینه زمین، چیزی بین 30 تا 50 میلیون تومان مورد نیاز است. مواد اولیه مورد استفاده در واحدهای کارتن سازی کشور بیشتر کاغذ و مقوای بازیافتی است که معمولاً کیلویی بین 300 تا 800 تومان از بازیافتی ها خریداری می شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/G7tkeUwi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
محمد انس :
7 سال پیش
سلام چوب خرد شده درخت خرما را کیلوی چند خریداری تا برای شما تهیه کنیم
ناصر :
6 سال پیش
سلام جهت راه اندازی کارگاه تولید کارتن اطلاعاتی نیاز دارم میتونین کمکم کنین؟؟
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه