جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش «فرصت امروز» از سرمایه‌ گذاری در صنعت تولید و پرورش بلدرچین

تولید بلدرچین با آینده‌ ای روشن

8 سال پیش ( 1395/2/26 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

برای تولید و پرورش بلدرچین باید حداقل‌ها را داشته باشید، مثلا با زیرزمینی 70 تا 80متری کاری از پیش نمی‌رود. کمترین فضای مورد نیاز برای انجام چنین کاری و به‌سود رسیدن در این حوزه، فضای مسقف مورد نیاز برای شروع کار 400 تا 500مترمربع است و به سرمایه اولیه‌ 80 تا 100میلیون تومان هم نیاز است.

با این پیش‌فرض می‌توان شروع خوبی داشت تا بعدها به توسعه برسد، ولی برای تولید صنعتی و انبوه، سرمایه‌گذاری میلیاردی لازم است. این جملات بخشی از صحبت‌های مهندس ابوالفضل هنزایی‌نژاد، مدیرعامل شرکت پرند یزد از نخستین تولیدکنندگان کبک، بلدرچین و قرقاول در کشور است.

در این گزارش در صحبت با او به بررسی بازار گوشت بلدرچین و آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخته‌ایم. بدن ما به غذاهای مختلفی نیاز دارد و یكی از مواد مهم که باید در غذای روزانه ما وجود داشته باشد، پروتئین است.

این ماده برای رشد و سلامت بدن بسیار ضروری است. پروتئین هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی كه انسان مصرف می‌کند، وجود دارد. گوشت طیور به‌عنوان یك منبع پروتئین حیوانی و گوشت سفید اهمیت زیادی داشته و بسیار مورد توجه انسان است.

به همین دلیل در كشورهای مختلف سرمایه‌گذاری زیادی روی صنعت پرورش طیور انجام گرفته است. اخیرا مصرف گوشت بلدرچین در کشور افزایش چشمگیری داشته و با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان از گوشت لذیذ این پرنده، اغلب رستوران‌های Fast Food، گوشت بلدرچین را در لیست غذاهای پرمصرف قرار داده‌اند. خوشمزه بودن و آماده شدن سریع از مهم‌ترین ویژگی‌های طبخ و مصرف بلدرچین است. علاوه بر آن گوشت این پرنده بسیار مغذی و پرخاصیت است.

مهندس هنزایی‌نژاد از نخستین تولیدکنندگان کبک، بلدرچین و قرقاول در کشور است و شرکت بزرگ پرند یزد را اداره می‌کند. این شرکت در شهرستان تفت استان یزد دایر شده و انواع محصولات گوشتی مربوط به طیور غیر‌از مرغ را پرورش و تولید می‌کند.

هنزایی‌نژاد از نحوه شروع فعالیتش به «فرصت امروز» می‌گوید: آغاز کار ما از سال 1379 بود که نخستین گله‌های کبک و بلدرچین را وارد کشور و شروع به فعالیت در این حوزه کردیم. بازار محصولات گوشت سفید که به این پرندگان مربوط می‌شود، خوب و مناسب است و واحدهای زیادی از 16 تا 15سال پیش تاکنون اقدام به پرورش و تولید کرده‌اند. گوشت بلدرچین و کبک طبیعت گرمی دارد و مناسب مصرف در فصل سرما است.

درحال حاضر بازار تولید و فروش این گونه محصولات خوب و از رونق کافی برخوردار است. سال به سال مقدار مصرف و استقبال بیشتر و بهتر می‌شود و مردم به اهمیت و ارزش بالای غذایی آن پی برده‌اند. بیشتر تولیدات مجتمع صنعتی پرند به خارج از کشور صادر می‌شود.

بازارهای صادراتی این محصولات کشورهای عربی، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و عراق است.این مجموعه صنعتی ماهانه 8تن گوشت کبک و 15تن گوشت بلدرچین تولید و عرضه می‌کند. قیمت گوشت بلدرچین به‌صورت عمده بین 14 تا 16هزار تومان برای هر کیلو است.

وی درباره صادرات این کالای مغذی می‌افزاید: ظرف پنج ماه گذشته صادرات خوبی داشتیم و درصدد هستیم این برنامه را در سال جاری هم ادامه و در صورت امکان توسعه بدهیم. میزان صادرات ما در نیمه دوم سال 94 بالغ بر 900هزار قطعه بود که قیمت صادراتی آن برای هر کیلو بین 6 تا 7دلار بود.

هنزایی‌نژاد از نحوه تولید و فعالیت در این شغل می‌گوید: پرورش بلدرچین مقرون به‌صرفه است و دردسر کمتری نسبت به مرغ دارد. جوجه آن در مدت 40روز بالغ می‌شود و بعد از همین مدت قادر به تخم‌گذاری می‌شود. دوران جوجه‌کشی آن کوتاه و بین 15 تا 16روز است. پرورش آن راحت است و سود حاصله از مرغ بیشتر است.

این حرفه جزو مشاغل پرسود و زودبازده است و همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی سراغ این کار بروند. گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد و ضعف اعصاب بسیار مفید است. ضمن اینکه پروتئین خیلی بالایی دارد و گوشت آن به مراتب از گوشت قرمز بهتر است.

میزان اسیدآمینه‌های آن بالاست و کلسترول هم ندارد. این را هم اضافه کنم که ویتامین تخم بلدرچین با اینکه از نظر حجمی و وزنی 10برابر کمتر از تخم‌مرغ است، خاصیت آن پنج برابر آن است. تخم بلدرچین در بسته‌بندی‌های 12تایی بین 1800 تا دوهزار تومان به فروش می‌رسد. مقدار تولید هم 70 تا 80هزار دانه در ماه است.

این تولید‌کننده قدیمی در مورد سرمایه‌گذاری در این حرفه به «فرصت‌امروز» گفت: برای تولید و پرورش باید حداقل‌ها را داشته باشید. با زیرزمین70‌-‌80متری کاری از پیش نمی‌رود. کمترین فضای مورد نیاز مسقف برای شروع کار 500 - 400مترمربع است و سرمایه اولیه 80 تا 100میلیون تومان هم نیاز است. با این پیش‌فرض می‌توان شروع خوبی داشت تا بعدها به توسعه برسد، ولی برای تولید صنعتی و انبوه، سرمایه‌گذاری میلیاردی لازم است.

در حال حاضر شرکت پرند یزد 20هزار مترمربع مساحت دارد و واحد‌های مختلفی از جمله: کشتارگاه صنعتی، کارخانه‌دان، کارگاه جوجه‌کشی، سالن پرورش و آزمایشگاه تخصصی را داراست. این مجموعه با سرمایه اولیه 200میلیون تومان شروع به کار کرده و هم‌اکنون محصولات مختلفی مانند گوشت کبک وبلدرچین، تخم و جوجه یکروزه پرورش و عرضه می‌کند.

هنزایی‌نژاد تبلیغات بیشتر و معرفی کامل‌تر از این گونه محصولات را تضمین‌کننده تولید و پرورش بیشتر دانست و کمبود نقدینگی را یکی از اصلی‌ترین موانع تولید برشمرد. اگر فرهنگ مصرف درست ترویج شود میزان مصرف و تولید بالاتر رفته و تعداد شاغلان افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wYs7W1ko
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه