جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

توسعه گلخانه‌ها و اصلاح باغ‌ها از مهم‌ترین محورها در برنامه ششم

8 سال پیش ( 1394/10/27 )
 

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، توسعه گلخانه‌ها، گسترش کاشت گونه‌های مثمر در اراضی شیبدار، بازسازی، توسعه و اصلاح باغ‌ها را از مهم‌ترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه (99‌1395-) بیان کرد. به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی درباره توسعه کاشت گونه‌های مثمر در اراضی شیبدار گفت: طبق بررسی‌های فنی، در مرحله نخست قرار است در سطح 860‌هزار هکتار، طرح اراضی شیبدار اجرا شود. به گفته وی، اشتغال‌زایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیم‌زارها و اراضی کم بازده به پربازده، از اهداف این طرح است و با اجرای طرح توسعه کاشت گونه‌های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یک نوع آبخیزداری با کمک مردم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس این طرح، گونه‌های اقتصادی و کم‌آب بر مانند انگور، بادام و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار کشت می‌شوند. این مقام مسئول، توسعه گلخانه‌ها را با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در آب، افزایش عملکرد و صادرات محصولات سبزی و صیفی از محورهای مهم در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: طبق بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی، خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی طرح‌های گلخانه‌ای تهیه و متقاضیان به بانک کشاورزی راهنمایی می‌شوند و بانک نیز موظف است، طرح‌ها را بپذیرد تا خط اعتباری برای ارائه تسهیلات در این زمینه گشایش یابد.

وی سطح فعلی گلخانه‌ها را نزدیک به 9‌هزار هکتار اعلام کرد و گفت: کشاورزان می‌دانند که تولید سبزی و صیفی در فضای باز به صرفه نیست، بنابراین بهتر است به طرف سیاست‌های اصولی وزارت جهاد کشاورزی حرکت کنند. طهماسبی خاطرنشان کرد: طبق برآوردها در کشت گلخانه‌ای دو محصول گوجه فرنگی و خیار نزدیک به سه‌میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که برای کشور این میزان آب حساس است و نظام هم از آن حمایت می‌کند.

وی درباره بازسازی، توسعه و اصلاح باغ‌های کشور گفت: بخش عمده باغ‌های کشور سنتی یا مخلوط هستند و در واقع چند رقم یا گونه در یک باغ کاشته شده که باید با پایه‌های خوب و تجاری‌جایگزین و یکدست شوند. طهماسبی توسعه نهالستان‌های مجاز در کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: نهالستان‌های مجاز باید مواد هسته اولیه و باغ مادری (تولید‌کننده اندام‌های تکثیری سالم و اصیل برای نهالستانها) داشته باشند و برای تهیه پیوند بتوانند پایه استاندارد و اصیل تولید کنند.

وی درخواست کرد: کشاورزان از نهالستان‌های مجاز و مطمئن نسبت به خرید نهال اقدام کنند تا به این ترتیب نهالستان‌های غیر‌مجاز بسته شوند. به گزارش ایرنا، سالانه 103‌میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که بیش از 16‌میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/E4bcZTqF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه