پرسش: چند وقتی است در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت می کنم و حالا تصمیم دارم محصولاتم را توسعه بدهم. آیا اضافه کردن محصول به سبد کالایی را برای من مناسب می دانید یا راهکار دیگری را پیشنهاد می کنید؟
پاسخ کارشناس: توسعه بنگاه همواره یکی از دغدغه های مدیران و شرکت های موفق است. بعد از اینکه شرکت با موفقیت روبه رو می شود، مدیران تصمیم می گیرند کار را توسعه دهند و در بسیاری اوقات، این توسعه را در تولید محصولات جدید و حتی غیرمرتبط با کالاها یا فعالیت اولیه شرکت می دانند.
این وسوسه متأسفانه خیلی هم فراگیر است، اما بسیاری از این توسعه ها ناموفق و حتی موجب از بین رفتن شرکت و یا برند اولیه هم می شود. بنابراین توصیه اولیه ما این است که توسعه محصول را کاملا مرتبط با محصولات اولیه شرکت که در آن موفق بودید انجام دهید. مثلا اگر در تولید مواد لبنی هستید به فکر تولید ماکارونی نباشید. هیچ دلیلی ندارد که چون در حوزه مواد لبنی برند موفقی ساخته اید بتوانید با همان برند ماکارونی تولید کنید. سعی کنید در همان زمینه مواد لبنی خلاقیت به خرج دهید و محصولات متنوع و با کیفیت تولید کنید.
اگر اصرار دارید یا شرایط مناسبی برای تولید کالاهای غیرمرتبط برای شما فراهم شده است، حتما آنها را تحت یک برند جدید تولید کنید.
نکته آخر اینکه توسعه فقط توسعه عرضی نیست، خیلی وقت ها توسعه فروش همین محصولات فعلی می تواند موفق تر باشد. تلاش برای گرفتن سهم بیشتری از بازار به شیوه های مختلف از جمله کیفیت بالاتر، بسته بندی بهتر، ایجاد وفاداری بیشتر مشتریان شما، افزایش عوامل فروش، فروش در سراسر کشور و... یکی از بهترین شیوه های توسعه است. از این طریق برند شما تثبیت می شود. حتی می توانید به صادرات همین محصولات بیندیشید و برند خودتان را بین المللی کنید.