امروزه توزیع و پخش فیزیکی یکی از دغدغههای اصلی مدیران بازاریابی است. یک مدیر بازاریابی باید تصمیمات و فعالیتهای چهارگانه در مورد کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ را برنامهریزی، اجرا و کنترل کرده و هماهنگی و تناسب لازم بین چهار مقوله فوقالذکر (آمیخته بازاریابی) در زمانها و مکانها (بازارها)ی گوناگون را رعایت کند.
«توزیع به زبان ساده» نام کتابی به قلم دکتر محمد بلوریان تهرانی است که در آن تمام روشها، عملکردها و فنونی شرح داده شده که یک مدیر میتواند با کمک آنها محصولات خود را به بهترین شکل ممکن در فضای رقابتی که بین تولیدکنندگان وجود دارد در هر زمان و در هر مکانی که تولیدکننده مورد نظر دارد توزیع کند.
پیتر دراکر، پدر علم مدیریت، مهمترین چالش بازاریابی در هزاره سوم را چالش توزیع میداند. نظام توزیع، مجموعه پیچیدهای از بنگاههای اقتصادی تولیدکننده، ماهیت و تنوع کالاها یا خدمات مورد داد و ستد، تجار بازار و عوامل یا کانالهای توزیع اعم از عمدهفروش، خردهفروش، نماینده و... است.
از 50 سال پیش که مدل معروف چهار پی «جروم مک کارتی» به اهالی این علم معرفی شد، هنوز ترکیب کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ مطرح و مورد قبول و استناد است اما دو جنبه عملیاتی آن یعنی توزیع و تبلیغ همیشه بیشتر مورد اعتنا و توجه بوده است. توزیع یا پخش در شرایط پیچیده رقابتی امروز که فاصله مراکز تولید تا اماکن مصرف نهایی بسیار طولانی شده و حتی از این سوی دنیا تا آن سو یعنی حدود 16 هزار مایل میرسد، یکی از حساسترین مراحل در مدیریت بازاریابی و کالارسانی است.
نظام توزیع فعلی در ایران تحت تاثیر استراتژیهای بازرگانی بینالمللی، یعنی واردات و صادرات، تحریم اقتصادی، رشد یا جوانی جمعیت، پراکندگی جغرافیایی محلهای زندگی و کسبوکار، فرار سرمایه داران بزرگ، قاچاق و هجوم اقتصادی سیریناپذیر چین و رقابتناپذیری کالاهای داخلی در برابر کالاهای مشابه خارجی به خاطر تفاوت در کیفیت، قیمت و زمان تحویل است.
در این کتاب سعی شده است با زبانی ساده ولی در طیفی وسیع، همه عملیات و مفاهیم علمی و عملی توزیع و پخش، بهگونهای قابل استفاده برای بازرگانان، عوامل پخش و فروش، دانشجویان و علاقهمندان توضیح داده و تشریح شود. این کتاب در 78 صفحه با قیمت دو هزار تومان توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به چاپ رسیده است.