کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمنهای غذایی ایران در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه صنایع غذایی ایران ظرفیت جایگزین شدن ترکیه در بازار روسیه و عراق را دارد، بر ضرورت حمایت سیاستمداران از بخش بازرگانی غذایی و زمینهسازی ورود آنها به بازارهای روسیه و عراق تاکید کرد. زرگران با اشاره به بازارهای صادراتی کنسرو ایران، گفت: عراق، افغانستان و پاکستان از اصلیترین بازارهای ایران بوده و تمام 70 قلم کالای کنسروی ما به این کشورها صادر میشود، هر چند بازارهای اروپا و آمریکای شمالی به سبب وجود ایرانیان مهاجر همواره از مشتریان ثابت ما بوده است.
وی افزود: ما با داشتن 2500 واحد کنسروسازی در کشور از توانایی بالایی برای صادرات برخوردار هستیم و به لحاظ کیفیت میتوانیم با کشورهای منطقه رقابت کنیم. دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی تصریح کرد: بازار کنسروجات روسیه که در دست ترکها بود ارزش 42میلیون دلاری دارد که اگر سیاستمداران ما بتوانند با استفاده از روابط خوب خود با روسیه و تسهیل قوانین تجاری، زمینههای فعالیت را فراهم کنند، صنعت کنسروسازی ما توان در اختیار گرفتن این بازار و جلب اعتماد مشتری را دارد.
زرگران ادامه داد: علاوه بر بازار 42میلیون دلاری کنسرو روسیه اکنون یک بازار یک و نیممیلیارد دلاری محصولات کشاورزی این کشور دچار خلأ ناشی از تنشهای این کشور با ترکیه شده است که ما میتوانیم این بازار را نیز تامین کنیم.
وی با اشاره به دیگر بازار ترکیه یعنی عراق گفت: ترکیه 99درصد آرد عراق را تامین میکند و ما میتوانیم به جای ترکیه که امروز مقامات عراقی به آن به چشم اشغالگر نگاه میکنند، بازار 500میلیون دلاری آرد عراق را نیز تامین کنیم. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرد که با کمک دولت و با همت فعالان صنایع غذایی و کشاورزی با در اختیار گرفتن این بازارها تحول بزرگی در صنعت غذایی کشور رخ دهد.