پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کشور هند در صدد است تا سال 2032، اقتصادی به ارزش 10هزارمیلیارد دلار داشته باشد. به عبارت دیگر این کشور می‌خواهد تا 16 سال آینده جایگاهی را داشته باشد که امروز کشور چین دارد.

این یک هدف استثنایی ولی قابل دسترس است. به‌خصوص با توجه به اینکه اقتصاد هند با رشد 4.6 برابری در 16 سال گذشته روبه‌رو بوده است. در سال 2001، هند اقتصادی 494میلیارد دلاری داشت و انتظار می‌رود تا پایان سال 2016 به اقتصادی 2.2هزارمیلیاردی تبدیل شود. براساس آمار بانک جهانی، ارزش اقتصاد چین در حال حاضر 10هزارمیلیارد دلار است، و ارزش اقتصاد آمریکا بیش از 17هزارمیلیارد است.

57835723472474237358358352347247624724735835

نارنـــدرا مودی، نخســت‌وزیر هند، سال گذشته از این هم فراتر رفته و گفت آرزویش تبدیل کشور هند به اقتصادی 20هزارمیلیارد دلاری است. اما دوره زمانی مشخصی را برای ایجاد این تغییر اعلام نکرد. اتاق فکر سیاسی NITI Aayog که توسط مودی برای جایگزینی کمیسیون برنامه‌ریزی تاسیس شده، طرحی را ارائه کرده تا به سومین اقتصاد بزرگ آسیا کمک کند که تا سال 2032، اقتصادی با ارزش بیش از 10هزارمیلیارد داشته باشد. 

در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور مودی برگزار شد، آمیتا کنت، مدیر عامل NITI Aayog گفت در صورتی که از امسال کشور هند نرخ رشد خود را سالانه 7 تا 10درصد افزایش دهد، می‌تواند به هدف خود برسد. «اگر ما بتوانیم تا سال 2032 به هدف رشد اقتصادی 10هزارمیلیارد دلاری برسیم، قادر خواهیم بود تا 6 یا 7 سال پس از آن به اقتصادی 20هزارمیلیاردی دست پیدا کنیم.»

براساس اعلام سازمان NITI Aayog چنین رشدی فقر را ریشه‌کن کرده و بیش از 175میلیون شغل ایجاد می‌کند. روی دیگر سکه آن است که اگر هند نتواند رشد اقتصادی خود را به بالای 7درصد برساند، بیش از 6درصد جمعیت آن همچنان تا سال 2032 زیر خط فقر خواهند بود. در حال حاضر 12.9درصد از جمعیت هند (حدود 172میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

نرخ کنونی رشد اقتصادی هند سبب کاهش فقر خواهد شد، اما از آنجا که انتظار می‌رود جمعیت هند تا سال 2030، به بیش از 1.4میلیارد نفر افزایش پیدا کند، فقر موجود با این میزان رشد ریشه‌کن نخواهد شد.

بهبود بخش زیرساخت

از جمــــله راه‌هایی که ســـازمان NITI Aayog برای رساندن رشد اقتصادی هند به بالای 10درصد، عنوان کرده است سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش زیرساختی و بهبود و برطرف کردن تنگناها و مشکلات آن است. به‌طور کلی از سال 2012 در بخش جاده‌ای، کم‌کاری‌هایی صورت گرفته بود که در حال حاضر در حال بازسازی است. دولت هند وعده داده است تا در سال مالی 2017، مبلغ 30میلیارد دلار جهت بازسازی و بهبود شرایط جاده‌های کشور اختصاص
دهد.

NITI Aayog پیش‌بینی کرده است که انجام پروژه‌های جاده‌ای 10هزار کیلومتری در سال جاری، از لازمه‌های دستیابی به اقتصاد 10هزارمیلیارد دلاری است. از پیشنهادات دیگر این سازمان بهبود شرایط فرودگاه‌های کشور و سرمایه‌گذاری برای توسعه روستاهایی است که می‌توانند مرکز فعالیت‌های اقتصادی باشند.

افزایش مهارت‌ها

دولت جدید هند در صدد است کلاس‌ها و دوره‌های توسعه توانمندی و مهارت را در سراسر این کشور افزایش دهد تا بتواند از طریق آن با معضل بیکاری مقابله کند. نرخ بیکاری هند در حال حاضر 10درصد است.

بهبود کشاورزی

در کشوری که هزارها کشاورز سالانه به دلیل از دست رفتن محصول‌شان یا موانع مالی دست به خودکشی می‌زنند، رسیدن به اقتصاد 10هزارمیلیارد دلاری تنها از طریق روی آورن به فناوری‌های پیشرفته و به روز، تاسیس صندوق آبیاری و استفاده از بذرهای سالم و با کیفیت امکان‌پذیر است. علاوه بر این دولت هند برنامه‌هایی نیز برای مقابله با هدر رفت مواد‌غذایی دارد.

بهداشت

یکی از نخستین اقدامات دولت جدید هند طرح توسعه بهداشت در این کشور از طریق ساخت توالت‌های عمومی بیشتر و خاتمه دادن به مشکلات بهداشتی مربوط به نبودن این سرویس در مکان‌های عمومی بوده است. این دولت همچنین در صدد ساخت سرویس‌های بهداشتی در بیش از 50هزار روستای هند است.

از جمله دیگــر برنامه‌هــای دولت هند برای بالا بردن سطح بهداشت و سلامت جامعه، ارائه سیلندرهای گاز LPG به زنانی است که زیر خط فقر زندگی می‌کنند. سالانه بیش از 500هزار زن در هندوستان به دلیل استفاده از سوخت‌های نامرغوب برای آشپزی جان خود را از دست می‌دهند. سازمان NITI Aayog پیشنهاد کرده است که برای رشد اقتصادی بیشتر، دارو‌ها با نرخ یارانه‌ای در اختیار بیماران قرار بگیرد.

انرژی سبز

برای مدت‌های طولانی، کشور هند با مشکل تامین انرژی برق روبه‌رو بوده است. تنها در سال گذشته این کشور با کمبود انرژی برق 3.6درصد در ساعات اوج مصرف روبه‌رو بود. چنین مشکلاتی در بخش انرژی عمدتا بهره‌وری بخش‌های تولیدی و صنعتی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. اخیرا دولت هند برنامه‌هایی ایجاد کرده است تا از طریق گسترش فرهنگ استفاده از لامپ‌ها، فن‌ها و سایر وسایل کم مصرف بتواند انرژی لازم برای بخش صنعتی و تولیدی را تامین کند. سازمان NITI Aayog همچنین معتقد است که کشور هند باید میزان بالای واردات سوخت را از طریق بهینه‌سازی مصرف سوخت کاهش دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/luvVyq2x
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه