در بازار داخلی برندهایی وجود دارند که به برندهای جنگنده (brand fighter) معروف هستند.
این برندها به منظور تخریب برند رقیب به بازار معرفی میشوند. وقتی برند رقیب از بین برود، برند مادر قویتر میشود.
بهعنوان مثال برند جنگنده در فروشگاههایی توزیع میشود که رقیب در آنها حضور دارد، ولی در فروشگاهی که برند مادر موجود است، برند جنگنده حضور نخواهد یافت. اگر هم حضور پیدا کرد، حضورش کمرنگ خواهد بود. با این کار محصولات با تخفیفات بیشتری وارد بازار فروش میشوند و سهم بازار بیشتری را نصیب شرکت مادر میکنند در نتیجه رقبا ضعیف میشوند. این اتفاق مانند زمانی است که دونفر با یک نفر کشتی بگیرند و آن دو نفر رقیب را شکست دهند.
در همین راستا سال 91 برندی جدید از درون شرکت عالیفرد (صاحب برند سنایچ) در بازار آبمیوهها خلق شد. ورود شریسا به بازار، یک استراتژی بود که سنایچ به منظور مقابله با حضور قوی تکدانه اجرا کرده بود. در واقع این استراتژی نمایانگر ورود یک برند جنگنده به بازار بود.
شریسا با سروصدای زیادی به بازار آمد و همگی افراد حاضر در این بازار تحلیلهای مختلفی نسبت به این محصول تازه وارد داشتند.
محصولی برای بازار مصرفکنندگان ضعیفتر
درباره علت حضور شریسا در بازار چنین گفته شد: سنایچ محصولات شریسا را برای گروه دیگری از مخاطبان به بازار ارائه کرده است. این همان برندی است که عالیفرد برای گروه اقتصادی عامتر و سطح پایینتر تدارک دیده و به نوعی میخواهد میان گروه c جامعه این برند را معرفی کند و با این کار میخواهد مصرفکنندگان این گروه را به دست بیاورد.
قیمت این محصول از محصولات سنایچ پایینتر است و طراحی بستهبندی آن نیز متفاوت و شلوغتر از سنایچ است؛ طرحی که البته نه کاملا مشخصکننده طعم آبمیوهها بود نه لوگوی شریسا در آن خوانا طراحی شده بود. این مشکلات در طراحی بستهبندی این محصول قابل لمس بود و باعث شده بود که مصرفکنندگان هنگام خرید آن بسیار دقت کنند تا بتوانند طعم آبمیوه را تشخیص دهند.
تغییر بستهبندی محصولی قدیمی
به نظر میرسد که بستهبندی ضعیف در کنار کیفیت نه چندان بالای این محصول باعث شد شرکت عالیفرد تصمیم به تغییر طراحی بستهبندی محصولات شریسا بگیرد.
تصویر جدیدی از بستهبندی این محصول در اینترنت منتشر شده که به نظر میرسد طراح آن تغییراتی اساسی در طرح بستهبندی قبلی ایجاد کرده است. درطراحی جدید هیچکدام از المانهای طرح قبلی قابل مشاهده نیست و شاید مصرفکننده هنگام مواجهه با آن تصور کند که محصولی جدید به بازار معرفی شده است. در تصویر بستهبندی جدید شلوغیای که در طرح قبلی مشاهده شده و باعث سردرگمی مشتری میشد تا حدودی اصلاح شده است.
قسمت بالای تمام بستهبندیها از تصویر برگهایی تشکیل شده که دقیقا مشخص نیست برای کدام میوه است ولی بخش پایینی بستهبندی تصویر میوهای را نشان میدهد که عصاره آنها در بستهبندی مورد استفاده قرار گرفته است.
در بستهبندی جدید طراح از تصویر یک میوه استفاده کرده و دیگر مانند قبل طرح پوشیده از تصویر انواع میوهها نیست. لوگوی شریسا هم در این بستهبندی خواناتر است و نام آبمیوه نیز روی آن قید شده است.
حال باید منتظر بود و دید مصرفکنندگان میتوانند با این بستهبندی ارتباط خوبی برقرار کنند یا نه. شاید این بستهبندی به این دسته از محصولات کمک کند تا در بازار پرمصرف آبمیوهها برای خود جایی باز کنند و شریسا بتواند در نقش یک برند جنگنده واقعی در بازار حاضر شود.