پرسش: مدیر کسبوکاری در حوزه موادغذایی هستم. میخواستم بدانم چه عواملی در راستای استراتژیهای سازمان موثر است و در حوزه عوامل محیطی باید چه مواردی را درنظر گرفت و از این عوامل خرد محیطی چه استفادههایی در حوزه کسبوکار میتوانم داشته باشم؟
پاسخ کارشناس: عوامل موثر بر تعیین استراتژی یک شرکت را میتوان به دو گروه عوامل قابلکنترل و عوامل محیطی تقسیم کرد. موفقیت هر شرکتی تا حد زیادی بستگی دارد به بررسی عوامل محیطی خرد و کلان تا در چارچوب آن محیط استراتژیهای بازاریابی خود را به اجرا درآورند. بررسی محیطی عبارت است از:
1- جمعآوری اطلاعات مربوط به محیط خارجی شرکت
2- تجزیهوتحلیل آن
3- پیشبینی پیامدها.
عوامل خرد محیطی عبارتند از:
* تامینکنندگان که عبارتند از اشخاص یا سازمانهایی که مواد اولیه، ابزار و خدمات را برای تولید محصولات شرکت تامین میکنند. در همین راستا باید سعی کنید برای مواد اولیه و خدمات، منابع متعددی را در اختیار داشته باشید.
* واسطههای بازاریابی که عبارتند از سازمانها یا اشخاصی که در امور تبلیغ، فروش و توزیع کالا و رساندن آن به مصرفکنندگان نهایی، ما را یاری میدهند. این واسطهها شامل عمدهفروشان و خردهفروشان هستند که به ما در امر یافتن مشتری کمک میکنند. واسطه بعدی سازمانهای توزیع فیزیکی هستند که سازمان باید حمل کالا از کارخانه به مقصد نهایی را بر عهده گیرد. آژانسهای خدمات بازاریابی که شامل شرکتهای تحقیقات بازاریابی، تبلیغاتی و. . . میشود واسطههای دیگری هستند که باید از آنها استفاده کرد.
* هر شرکتی با طیف وسیعی از رقبا مواجه است. یک شرکت برای موفقیت باید نسبت به رقبای خود نیازها و خواستههای مصرفکنندگان را به نحو شایستهتری برآورده سازد و شرکتها باید به یک مزیت استراتژیک دست پیدا کنند و از این طریق برای کالاهای خود نسبت به کالاهای رقبا در اذهان مصرفکنندگان جایگاه و موضع شایستهتری ایجاد کنند.
* محیط بازاریابی هر شرکتی، متاثر از گروهها یا جوامع مختلفی است و هر شرکتی علاوه بر مشتریان خود باید برای این جوامع نیز برنامه بازاریابی خاصی داشته باشد و این جوامع شامل جامعه مالی، رسانهای، دولتی، شهروندی، محلی، عمومی و داخلی میشود که باید براساس این جوامع برنامهریزی انجام شود.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.