پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در اجلاس کنیا به توافق رسیدند یارانه‌های مربوط به صادرات محصولات کشاورزی را لغو کنند. کشورهای توسعه‌یافته موافقت کردند سریعا یارانه‌ها را قطع کنند و کشورهای در حال توسعه باید تا پایان سال 2018 به این کشورها بپیوندند. سازمان تجارت جهانی که از 162 کشور تشکیل شده است، این تصمیم را‌ «‌مهم‌ترین نتیجه تصمیم درباره کشاوری» از زمان تأسیس این سازمان در سال 1995 خوانده است.

اما مذاکرات طولانی درمورد سایر موانع تجاری در انتهای اجلاس کنیا بی‌نتیجه ماند. این سازمان در نظر دارد با برداشتن یارانه‌های صادرات محصولات کشاورزی به کشاورزان کشورهای فقیرتر کمک کند تا در محیطی عادلانه‌تر به رقابت بپردازند. روبرتو آزه‌ودو، رئیس سازمان تجارت جهانی در خاتمه جلسه اجلاس کنیا در نایروبی به اعضای این سازمان گفت: «تصمیمی که امروز درمورد رقابت تجاری گرفتید، واقعا خارق‌العاده است.»

اجلاس کنیا که بعد از پنج روز، شنبه به پایان رسید، نخستین اجلاس سازمان تجارت جهانی بود که در آفریقا برگزار شد. سازمان تجارت جهانی این توافق‌نامه کشاورزی را توافقی تاریخی خواند و کمیسیون اروپایی آن را تصمیمی درست برای تجارتی عادلانه‌تر نامید. مالم‌استور کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا سیسیلا گفت: «این تصمیم کارایی سازمان تجارت جهانی و ظرفیت آن را برای تصمیم‌گیری اثبات می‌کند.»

امینه محمد، وزیر خارجه کنیا گفت: ‌«‌این اجلاس نشان می‌دهد سازمان تجارت جهانی از مقطعی که در بین شکافت کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تقسیم شده عبور کرده است.‌»‌ ‌اما این سازمان در نایروبی در زیر فشار برای برداشتن سایر موانع اقتصادی بعد از مذاکرات سال‌های اخیر بود.

کمبود پیشرفت در مذاکرات دوحه که در سال 2001 آغاز شد سبب شد تا برخی کشورها به دنبال یافتن توافق‌نامه‌هایی در گروه‌های کوچک باشند تا در سازمان. اهداف دوحه شامل معاف شدن کشورهای توسعه‌یافته از هزینه‌های گمرکی، تعرفه‌های پایین‌تر بر محصولات کشاورزی، پارچه و لباس و همین‌طور کاهش یارانه‌های مخل تجارت از کشورهای توسعه‌یافته بود.

براساس بیانیه پایانی تصویب شده در نایروبی بسیاری از اعضای این سازمان بر تعهد کامل خود بر اهداف دوحه تأکید کردند. اما این بیانیه همچنان می‌افزاید‌: «‌تعدادی از اعضا از اعلام تعهدات خود بر اهداف خودداری کردند.» این اعضا معتقدند‌ «‌راهکارهای جدیدی برای دستیابی به نتایج معنی‌دار در مذاکرات چندجانبه الزامی است.»در اجلاس کنیا دو عضو کشور جدید – افغانستان و لیبریا- به جمع اعضای سازمان تجارت جهانی پیوستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/D8GxSPUm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه