هر کشوری با توجه به فرهنگ خود پوشش مشخصی برای اقشار مختلف جامعه دارد، شال و روسری بهعنوان پوشش سر و گردن بانوان، طی چند دهه اخیر در کشور ما استفاده میشود. فروشگاههای مربوط به این پوشاک در سطح شهرها در حال افزایش هستند و با توجه به مدلها، طرحها و رنگهایی که روزبهروز در حال افزایشاند بازار خوبی را برای خود دست و پا کردهاند. ستون کسبوکاری امروز قصد دارد چند و چون راهاندازی یک فروشگاه مخصوص شال و روسری را بررسی کند.
نخستین نکته، پاخور مغازه
پاخور، اصطلاح معروفی که بین کاسبان و مغازهداران صنف پوشاک رایج است و برای سنجش میزان رفتوآمد مشتری از این اصطلاح استفاده میکنند، نکتهای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید همین مسئله پاخور است. مغازه یا فروشگاه شما باید در منطقهای باشد که رفتوآمد بانوان زیاد بوده یا در کنار سایر فروشگاهها مانند مانتو فروشی یا لباس زنانه فروشی واقع شده باشد. همچنین دقت کنید که چون بازار مخاطب شما بانوان هستند مغازهتان دسترسی خوبی به وسایل حملونقل عمومی داشته و خوش مسیر باشد.
ظواهر جذاب
مسئله بعدی که باید در راهاندازی این مغازه به آن توجه کنید، مسائل ظاهری است، مثل اسم جذاب برای مغازه، دکوری متفاوت از بیرون و چشمگیر برای داخل مغازه. همانطور که پیشتر هم اشاره شد مخاطبان شما خانمها هستند. اغلب خانمهای جوان ذوق هنری خوبی دارند و شما با مقداری خلاقیت میتوانید از جذابیتهای بصری خانمها استفاده مناسبی کرده و آنها را به خوبی جذب کنید. در این مورد استفاده از مانکن پیشنهاد نمیشود و عکس و پوستر جایگزینهای بهتری هستند به علاوه استفاده از خود روسریها روی آویز و قفسههای رنگی گزینه جذابی است. به علاوه به رنگ سال توجه کنید.
یکی از مهمترین مزایای این کار فاسد نشدن کالا و حتی در بیشتر مدلها از مد نیفتادن آنهاست. در واقع شال و روسریهای تک رنگ که همیشه طرفداران خود را دارند و سایر رنگبندیها هم عموما چون بهعنوان پوشاک جانبی و برای ست کردن با سایر لباسهای اصلی خریداری میشوند خیلی روی مد پیش نمیروند.
بازارهای خرید
تهیه اجناس اولیه هم یکی از مسائل مهم برای این کسبوکار است. در سالهای گذشته اغلب روسریها و شالهای موجود در بازار ایرانی بودند اما در دو دهه اخیر چین بهعنوان یکی از کشورهای تولیدکننده شال و روسری در بازار ایران برای خود جایی باز کرده است. برخی از برندهای دیگر هم البته در این بازار بهصورت محدود فعالیت میکنند اما شما برای تهیه کالای داخلی میتوانید مستقیماً با تولیدکنندههای داخلی در ارتباط باشید یا به بازار بزرگ تهران سر بزنید. همچنین برای تهیه اجناس برند باید با نمایندگی آنها در ارتباط باشید و در نهایت برای وارد کردن اجناس متفرقه هم میتوانید به مرزهای کشور مانند بندرعباس یا چابهار مراجعه کنید.
کشش بازار
در خرید اجناس همیشه به این نکته توجه کنید که قدرت خرید مردم منطقه چقدر است، در واقع اگر شما مغازهای در شهرستانی کوچک راه میاندازید یا در مناطق پایین شهر که مردم منطقه قدرت خرید پایینتری دارند بالطبع نمیتوانید روسریهای مارکدار و گرانقیمت را در آنجا به خوبی بفروشید. از طرفی وجود یک مغازه کوچک با سرمایه کم و جنسهای بیکیفیت در مراکز خرید بزرگ و بالای شهر نمیتواند جذاب باشد.
مکملهای کمکی
شما اگر تمایل دارید مغازهتان رفتوآمد بیشتری داشته باشد و بیشتر مشتری جذب کند میتوانید بخشی از مغازه را به فروش کالاهای جانبی زنانه مانند تل، کلیپس، دستمال گردن، کمربندهای زنانه، دستمال سر و حتی شال گردن و دستکش اختصاص دهید. با وجود اینگونه کالاهای مکمل هم کارتان بیشتر به چشم میآید و سود معقولی نصیب کسبوکارتان میشود و هم چشمهای بیشتری به سمت کارتان جذب میشود. به قول قدیمیها که میگویند جنستان جور باشد مشتری بیشتری به دست میآورید.
سرمایههای مورد نیاز
سرمایه مالی مورد نیاز برای این کار با توجه به حجم کار و کشش بازار که پیشتر راجع به آن توضیح دادیم بسیار متغیر است. اما برای راهاندازی مغازه حداقل فضای مورد نیاز که مجوز کار بگیرد شش متر است و حالت استاندارد برای شروع کار 18متر مغازه است که با توجه به شهر و منطقه قیمت آن متفاوت است. برای خرید اجناس هم میتوانید از سرمایهای 3میلیون تومانی شروع کنید. اما میانگین سرمایه مورد نیاز برای خرید حداقل 2هزار روسری با قیمت میانگین 7 هزار تومان،14 میلیون تومان برآورد میشود. درخصوص دکور هم با توجه به جنسی که میخواهید کار کنید میتوانید از یک میلیون تومان تا 5میلیون تومان خرج کنید. سود حاصله برای این کار بین 40 تا 60 درصد برآورد میشود.