تبلیغكنندگان بهطور معمول روی عناصر تصویری و صوتی بسیاری تاكید میكنند تا بتوانند به آگهی خود شمایلی منحصربهفرد ببخشند و به بیانی دیگر بتوانند بهراحتی از این طریق توجه دیگران را به خود جلب كنند.
زمانی كه قرار است فقط یك صفحه برای تبلیغات در اختیار داشته باشید یا تمام زمان شما برای پخش تبلیغتان از تلویزیون فقط 30 ثانیه است، باید دقت كنید كه چه نشانههایی را انتخاب میكنید، سپس این نشانهها را ساده كنید تا بتوانید از آنها در نهایت یك پیام قدرتمند بسازید.
استراتژی اول: ارزش تصویر را درك كنید
این جمله را حتی اگر برایتان تبدیل به كلیشه شده باشد، همیشه در ذهن خود نگه دارید كه: «ارزش یك تصویر بسیار بیشتر است تا هزاران كلمه». این جمله یك حقیقت است. اهالی عرصه تبلیغات سالهاست كه به ارزش تصویر پی بردهاند. آنها معمولا در این راه از تكنیكهای مختلفی همچون ساخت، رنگ، تركیببندی و جلوههای ویژه در راههایی موثر استفاده میكنند.
*اول باید ببینیم كه چه چیزهایی بهتر است برجسته شود و در نظر داریم كه چشم در لحظه اول به كدام بخش از تبلیغ توجه كند. طراحان معمولا با در نظر داشتن این مسئله تلاش میكنند تا بتوانند برای این نكته راهی پیدا كنند كه محصول را به بهترین شكل معرفی كنند.
*دوم درك این نكته است كه بدانیم تصویر محصول را در كجای قاب قرار دهیم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و علاوه بر این در همین مرحله باید تصمیم بگیریم كه چه نشانههای تصویری را میخواهیم در پس زمینه داشته باشیم.
*آیا اهالی تبلیغات با استفاده از جلوههای ویژه میتوانند چشم بیننده را بربایند؟ یا میتوانند به محصول چهرهای جذاب و هیجانانگیز ببخشند؟ پاسخ شما مثبت است. امروزه در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی شاهد هستیم كه روی تصویر محصول كار میكنند و با استفاده از تكنیكهای انیمیشن تلاش دارند تا چهره آن را برای مخاطب جذابتر كنند.
*چه رنگی باید مورد استفاده قرار گیرد؟ طراحان تبلیغات بهتر است از رنگهایی استفاده كنند كه میتواند حسی را كه مخاطب باید نسبت به آن محصول داشته باشد برایش قابل دركتر كند.
*آیا بهتر است كه شعاری را برای محصول خود انتخاب كنیم؟ البته كه همینطور است. شعارها نیروی قدرتمندی از نظر تاثیرگذاری در نزد عامه مردم دارند، زیرا جملاتی هستند كه تجربه نشان داده اغلب برای سالها در ذهن مخاطب میمانند.
استراتژی دوم: دقیقا به صداها گوش دهید
آنچه شما میشنوید به اندازه آنچه شما میبینید اهمیت دارد. در طول زمان پخش آگهیهای بازرگانی چشمان خود را ببندید. اگر آنچه را شما میشنوید به نظرتان به اندازه كافی تاثیرگذار باشد و طراحی صدا و موسیقی هم بهدرستی انجام شده باشد، درنهایت باید بگوییم كه تصویر شما تاكید آن صدا به حساب میآید و صدا به اندازه آن تصویر اهمیت دارد.