كمپین روزنامه ژاپنی « The Manichi» در هفته گذشته توجه بسیاری از افراد را به سوی خود جلب كرد. این روزنامه یكی از بزرگترین روزنامهها در ژاپن است. كاهش میزان فروش روزنامهها در دهه گذشته در حالی تبدیل به یك دغدغه جهانی شده است كه بعضی از روزنامههای نوپا به تعطیلی یا در اصل تكمیل گزینههای پیشنهادی خود برای حفظ رابطه در جامعه دیجیتال روی میآورند.
به منظور كمك به كشف مجدد و درك ارزش روزنامهها نزد نسلهای جدیدتر، در سال 2013 آژانس تبلیغاتی Dentsu بستهبندی یكسری بطریهای آب معدنی محبوب نزد مصرفكنندگان جوانتر را به یک روزنامه تغییر داد. هر روز به مدت یك ماه بطریهای آب معدنی باید با یك نوع بستهبندی خاص شامل اخبار روز عرضه میشدند.
به این ترتیب راه تماس جدیدی میان روزنامه Manichi و مخاطبان جوان آن به وجود آمد. این كمپین نه تنها جوانان را به سوی امور جاری تشویق میكرد، بلكه همچنین به مشاركت در انجامشان وا میداشت. در ادامه با توسعه روند ارزشگذاری نزد مصرف كنندگان، میزان فروش نیز افزایش یافت. در پی كسب موفقیت با ارائه بطریهای خبری بهعنوان یك رسانه جدید قدرتمند برای تشویق مردم به مشاركت بیشتر، Manichi طرح «بطری اهدایی» را در سال 2014 اجرا كرد. هدف از انجام این كار تبدیل روزنامه به رسانهای برای واداشتن مردم به انجام یك كار خیر بود.
ایده انجام این كار جایگزین كردن بستهبندی بطری آب معدنی با مقالاتی بود كه یكی از پنج دلیل مهم زیر را پوشش میدادند:
1- مناطقی در فیلیپین كه اخیرا دچار گردباد شده بودند.
2- بچههای یتیم مبتلا به ویروس HIV در كامبوج
3- فعالیتهایی در راستای ایجاد فضای سبز در كوههای كنیا
4- مناطق آسیب دیده از زلزله عظیم در شرق ژاپن
5- حفظ محیط زیست كوه فوجی
مصرفكنندگان میتوانستند یك نوع بطری آب معدنی را انتخاب كنند كه علاقهمند به حمایت از اتفاق خبررسانی شده روی بستهبندی آن بودند. با مطالعه مقاله چاپ شده روی بستهبندی، افراد از ابعاد فاجعه با خبر میشدند و سپس مبلغ حاصل از فروش بطریهای آب معدنی به حل آن مشكل خاص اختصاص مییافت. راهاندازی این كمپین به فروش 30 هزار بطری آب معدنی در طول یك ماه و از همه مهمتر جمع آوری كمكهای مالی 30 برابر بیشتر از سال قبل از آن منجر شد.