دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تاثیر رفع تحریم بر بازارهای موازی

9 سال پیش ( 1394/4/23 )
پدیدآورنده : محمد ایوبی  

سپرده‌گذاری در بانک‌ها به‌طور سنتی یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه سرگردان کشور است. همیشه در شرایط مختلف اقتصادی بخش مهمی از سرمایه‌ها ترجیح می‌دهند که مسیر بانک‌ها را به جای سایر بازارهای موازی انتخاب کنند. این به خاطر اطمینانی است که بانک‌ها در پرداخت سود در سپرده‌گذاران خود به وجود می‌آورند. اما شرایط بازارهای دیگر متفاوت است و بسته به متغیرهای اقتصادی، وضعیت‌ مختلفی را تجربه می‌کنند.

اول اینکه من فکر نمی‌کنم با برداشته شدن همه تحریم‌ها اتفاق دگرگون‌کننده‌ای در بازارهای سرمایه‌گذاری به وجود بیاید. نخستین تأثیر مطلوب رفع تحریم‌ها که به بازارهای سرمایه‌گذاری مرتبط می‌شود، افزایش ارز در کشور است. افزایش ارز- که در حال حاضر از کمبود آن رنج می‌برد- توان ارزی بانک مرکزی را افزایش می‌دهد و دولت می‌تواند به پشتوانه این ارزها، بازار ارز را مدیریت کند که تأثیر این امر در بازارهای سرمایه‌گذاری تسلی بخش خواهد بود. از طرف دیگر بخش مهمی از تأمین سرمایه بخش‌های مختلف اقتصادی بر عهده بانک‌ها است. در حال حاضر بانک‌ها به دلیل ضعف منابع توان پاسخگویی به نیاز این بخش‌ها را ندارند و کاهش نرخ سپرده قانونی از سوی بانک مرکزی به همین دلیل بوده است. رفع تحریم‌های بانکی موجب تقویت منابع بانک‌ها می‌شود.

حال تأثیر این موضوع بر بازارهای سرمایه‌گذاری این است که از یک طرف با قوت گرفتن روند ارائه تسهیلات خرد به مردم، توان اقتصادی مردم تقویت می‌شود و پول بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد که در کنار پس‌اندازهای‌شان امکان سرمایه‌گذاری آنها را تقویت می‌کند. از سوی دیگر شورای پول و اعتبار تسهیلات مسکن با شرایط مطلوب که توان خریداران را برای خرید مسکن افزایش دهد مصوب خواهد کرد که اقساط آن هم با توان حقوق بگیران - به‌عنوان بدنه اصلی متقاضیان تسهیلات مسکن- هماهنگ باشد. بنابراین فکر می‌کنم که در یک یا دو سال آینده اثرات رفع تحریم را در بخش تسهیلات مسکن ببینیم. با این اتفاق سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بسیار جذاب می‌شود و انتظار داریم که با این شرایط این بخش برای سرمایه‌گذاری به سوددهی برسد. 

اگر بازارهای دارای بازدهی را بخواهم به ترتیب اولویت برای عموم مردم (نه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که دارای مهارت‌های خاص سرمایه‌گذاری هستند)نام ببرم به‌ این ترتیب است: اول مسکن که بازدهی مطمئنی را در چند سال آینده خواهد داشت. دوم بازار سهام که با گذر از شرایط سخت مذاکرات و خروج اقتصاد از رکود رونقی نسبی را تجربه می‌کند و در یک یا دو سال آینده ممکن است شرایط پررونقی را هم تجربه کند و سوم بانک‌ها که می‌توانند به عنوان بخش سنتی سرمایه‌گذاری از جذاب‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری باشند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LVE7BaZq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه