همزمان با موفقیت روزافزون استراتژیهای بازاریابی از طریق ارتباطات شخصی و معتبر اهمیت این موضوع بیشتر احساس میشود که باید خود را بهعنوان یک عنصر مهم در امور بازاریابی معرفی کرد.
این موضوع بدین معناست که شما از چهره تفکرات و اندیشهها و نیز نقطهنظرات خود در مهمترین شاخههای کاری خود که مرتبط با کسبوکارتان است، استفاده کنید. اکنون زمان آن فرارسیده که در مورد مسائلی که برای شما حائز اهمیت است، موضع خود را اعلام کنید و دیدگاههایتان را به دیگران معرفی کنید. انجام این کار موجب میشود تا در نهایت نزد مخاطبان خود بهعنوان عنصری ضروری و مهم تلقی شوید. در مقابل کسانی که در برابر مسائل بحثبرانگیز همواره خود را بیطرف جلوه میدهند، بهراحتی فراموش میشوند.
من نمونههای بسیاری را در مورد قدرت و تاثیر یک فرد صاحبنظر و تاثیرگذار در مواجهه با تعداد بیشماری از خوانندگان خود مشاهده کردهام. هر زمان که محصول یا ایده جدیدی به بازار معرفی میشود، بسیاری از مشتریان من قبل از اینکه اقدامی انجام دهند یا تصمیم خود را بگیرند، با وفاداری کامل منتظر میشوند تا نظرات و دیدگاههای من را بشنوند. این موضوع به این دلیل نیست که آنها توانایی انتخاب نداشته باشند، بلکه علاقهمندند تا قبل از خرید محصولی، نظرات من را جویا شوند. این گرایش مخاطبان، من را در جایگاه یک فرد صاحبنظر قرار میدهد.
اگر نسبت به اعلام موضع خود در مورد مسائل مهم تمایلی نداشته باشم، در نتیجه مخاطبان من شاید هرگز من را بهعنوان یک فرد صاحبنظر نشناسند. اگر قصد دارید بهعنوان یک عنصر ضروری و تاثیرگذار در فرآیند تصمیمگیری مشتریان باشید، باید مواضع روشنی را در مورد مسائلی که شما موافق و مخالف آن هستید، اعلام کنید. اگر بتوانید با زیرکی خاصی اندکی خودرأی باشید و نظر خود را ارائه دهید، به شرط اینکه بیش از حد نباشد، خیلی زود میتوانید فردی صاحبنظر و بانفوذ شوید.
روشهای دیگر برای اثبات هر چه بیشتر خود بهعنوان یک فرد صاحبنظر و مهم در حوزه کاری مربوطه:
* خلاق باشید. فقط به پاسخ دادن و رفع تکلیف نپردازید. خلاقیت خود را نشان دهید.
* بهطور غیرمعمولی خوشبین باشید. مردم به ترقی نیاز دارند و میخواهند به آن اعتماد کنند.
* همواره با میزان زیادی از محتوای ارزشمند و ایدههای جذاب که بهصورت رایگان ارائه میدهید، در دسترس باشید.
* در مورد تمامی مسائل مربوط به حوزه کاری خود گزارش دقیق همراه با راهحل ارائه دهید.
* برای مسائلی که هواداران شما با آنها مواجه میشوند، پاسخهایی کامل، دقیق و قابل درک برای عموم ارائه دهید.
* در دسترس باشید.
* شفاف و بیپرده سخن بگویید.
* با صداقت همواره بهترین علائق مخاطبان خود را مدنظر داشته باشید.
* در فضای مجازی طوری حضور یابید که کاملا استحقاق این را داشته باشید که دیگران به سمت شما جذب شوند.
* اهل بحث و جدل و در عین حال خودرأی و صاحبنظر باشید؛ البته تا جایی که از این رفتار شما برداشت منفی نشود.