اگر در یک فروشگاه عرضهکننده هود آشپزخانه و اجاقگاز فعالیت میکنید، بد نیست بدانید که هر چه خانههای بیشتری ساخته شود، کاروبار شما بیشتر رونق میگیرد. شما قرار است وسایل آشپزخانه را مهیا کنید و آدمها وسواسشان برای خرید لوازم منزل گاهی بیش از خرید خود منزل است. این یک واقعیت غیرقابل انکار است. دلیل این مدعا را میتوانید با رصد رفتارهای اطرافیانتان بیابید. کسانی هستند که ممکن است برای ساخت خانهشان مهندس معمار و نقشهکش نیاورند و سلیقه خود را مناسب بدانند اما حاضر نباشند یک قیچی بر پارچه کت و شلواریشان بزنند زیرا ممکن است پارچه را خراب کنند.
حالا حکایت حساسیت بر سر خرید لوازم خانه است. لوازم آشپزخانه از حساسیت بیشتری نیز برخوردارند، زیرا این خانمها هستند که باید رضایت خود را برای خرید اعلام کنند. شاید فکر کنید با این هودهای بزرگ و اجاقهای خوراکپزی چه کاری میتوانید انجام دهید؟ مغازه شما همین است که هست، اما برخی نوآوریها میتواند فروش شما را افزایش دهد.
عود روشن کنید
در قدم اول باید بدانید که از عود غافل نشوید. امروز هود بهعنوان یک وسیله معمول و مورد استفاده در اغلب خانهها و آشپزخانهها وجود دارد. قدرت هود، میزان مکش، صدا و دیزاین، همگی در انتخاب هود تاثیر دارند.
طبیعتا کسی که میخواهد هود را روی اجاق نصب کند، برایش اهمیت دارد که صدایی به گوش نرسد و بویی در خانه نپیچد. برای آنکه به انتخاب مشتریان خود کمک کنید، از عود استفاده کنید. عود روشنی را که دود میکند زیر هود بگذارید تا مشتری ببیند که چگونه دود توسط هود بلعیده میشود. این نکته بسیار مهمی است.
اگر هود میفروشید، مراقب بویی که در مغازه شما به مشام میرسد باشید. سعی کنید مغازه شما بوی هیچ عطری را به خود نگیرد، زیرا در غیر این صورت نمیتوانید چندان در جذب مشتری موفق باشید. اگر مراقب بویی که در مغازه به مشام میرسد باشید، میتوانید از همین اهرم برای تبلیغ بهره ببرید و قدرت محصولات خود را به مشتری اثبات کنید.
به زیبایی بها دهید
اجاقهای گاز، دنیایی بزرگ و متنوع دارند. امروزه دیگر تنها قدرت اجاق مهم نیست. از زمانی که آشپزخانههای اپن درهایشان را به روی اهالی خانه باز کردهاند، دیزاین و زیبایی اجاقگاز اهمیت یافته است. حالا مهم است که اجاقگاز شما چهره زیبایش را به رخ بینندگان بکشد. روی اجاقگازهایی که میفروشید حتما یک قابلمه زیبا قرار دهید. در این حالت میتوانید مطمئن شوید که چشم مشتری به موقعیت همیشگی اجاق روشن میشود.
اطلاعات بدهید
قابلیتهای هودها، اجاقگازها، مایکروویوها و سایر وسایلی را که میفروشید در یک کاغذ، تیتروار پرینت کنید و در معرض دید مشتریان قرار دهید. در چنین شرایطی اجازه میدهید مشتریان شما با خیال راحت، بدون آنکه مدام وارد دیالوگ با شما شوند، بخوانند، ببینند و لذت ببرند. زیر لب از خود میپرسند این کالا با این مشخصات به دردشان میخورد یا نه. شما فقط وقتی وارد میدان شوید که مشتری بین انتخاب یکی با دیگری مردد شده است. آن وقت در حکم یک داور میتوانید وارد میدان شوید و دستور نهایی را صادر کنید.
اجاقگازهای مدرن
حالا کمکم دیگر هر وسیلهای فراتر از ماهیت وجودی خود عمل میکند. در شرایط کنونی موبایل دیگر تنها وسیلهای برای مکالمه تلفنی با دیگران نیست. وسیلهای است که دارنده به واسطه آن بسیاری از نیازهایش را برطرف میکند. به اینترنت متصل میشود، صدا ضبط میکند، عکس میگیرد، فیلم میبیند و... این موقعیت برای اجاقگازها نیز وجود دارد. آنها به ساعت و نمایشگر مجهز هستند و میتوان با برنامهریزی برای پخت غذایی خاص اقدام کرد. حالا شما میتوانید این قابلیتها را به زبان طنز یا به زبان رسمی به اطلاع مشتریانتان برسانید. مثلا بگویید این اجاقگاز آنقدر کامل است که اگر اجازه بدهید برایتان نان هم خواهد گرفت! آن وقت مشتری شما نرم میشود و طالب دریافت اطلاعات بیشتر از کالا.
یک آشپزخانه رویایی
شما قرار است کالاهای آشپزخانه را بفروشید. پس بهتر است یک آشپزخانه رویایی را به رخ مشتریانتان بکشید. آشپزخانهای که در آن احساس آرامش و راحتی داشته باشند. اگر یکی از دوستان کابینتسازتان به کمکتان بیاید مطمئنا میتوانید توفیق پیدا کنید تا موقعیت بهتری برای فروش ایجاد کنید. به لوسترها و سقفآویزها دقت کنید. باید چیدمان سقف تا کف این نقطه از مغازه شما شبیه آشپزخانه باشد. ازاینرو، از لوسترهایی مناسب با آشپزخانهها بهره بگیرید.میز کار شما، یعنی دقیقا جایی که در آن مینشینید و فاکتور صادر میکنید، نقطه بسیار مهمی است.
باید فضا را طوری بچینید که مشتری حس کند از آشپزخانه وارد اتاق پذیرایی شده است. میز کارتان را در این نقطه بگذارید و مشتری را وارد پذیرایی کنید؛ با مبلمانی راحت و ساده. حالا خاطره خوشی برای او میسازید. خاطرهای ماندگار که ممکن است سبب شود مشتریان بیشتری راهی مغازه شما شوند. این نکته را در نظر بگیرید و از آن غافل نشوید. ممکن است مشتری شما سالها به هود نیاز نداشته باشد اما حتما دوستان و آشنایانی دارد که به هود و اجاقگاز و... نیاز پیدا کنند. رفتارتان باید طوری باشد که به مشتری القا کند دوستی دارد که در این کار است. در چنین شرایطی شما بهعنوان یکی از نزدیکان انبوهی از مشتریانتان میتوانید مطمئن باشید چرخهای مغازهتان همیشه میچرخد.
زمانی که مشتری از شما خرید میکند، در صورت بروز مشکل شما را میشناسد. بیشتر مشتریان برای اطمینان خاطر خودشان به سراغ گارانتیها نمیروند. در نتیجه شما باید کار آنها را انجام دهید. برای اطمینان از رضایت مشتری کافی است درصد اندکی از سود خود را به ارائه یک پاداش یا هدیه یا اشانتیون به مشتریانتان اختصاص دهید. در این حالت خیالتان راحت خواهد بود که آنها با لبخند از مغازه شما خارج شدهاند.