همه ما حداقل یک بار داستان باز کردن در شیشه مرباهای ایرانی را تجربه کردهایم؛ فرآیندی سخت و دشوار که لازمه آن طی کردن تمام مراحلی است که فامیل و دوستان برای اینکه آسیب کمتری درحین باز کردن ببیند به شما پیشنهاد کردهاند.
یکی میگوید موقع باز کردن چاقو را به زیر درش بگذارید تا هوا وارد شود و راحتتر باز شود، دیگری میگوید آن را زیر آب جوش بگیرید تا شاید منقبض شود و بعد از آن محتوای داخل شیشه مربا به شما لبخندی پرمهر نثار کند و... اما میان همه این راهها یک میانبر آسانتر هم وجود دارد، اینکه شیشه مربا را به مرد خانه تقدیم کنید تا در آن را برای
شما بگشاید.
برای دلگرم کردن مرد خانه بهتر است مهندسی را ضمیمه اسمش کنید تا او حس ملوان زبل را به خود بگیرد و برای صبحانه فردا در مربا باز شود. حتی برخی مصرفکنندگان مربا به شوخی یا جدی عنوان میکنند هوشنگ مرادی کرمانی، داستان کتاب مربای شیرین را از زندگی آنها در هنگام بازکردن در مربا نوشته است. دوستی که از فرنگ آمده میگفت که در خارج از کشور باز کردن مربا این همه داستان ندارد و من تازه متوجه شدم که این نیز سوغات تولیدکنندگان ایرانی برای مصرفکنندگان وطنی است. ولی با تمام این توصیفات، چندی پیش در سفری به شمالشرقی کشور متوجه بستهبندی متفاوتی از مربا شدم. این بستهبندی نه نیاز به مهندس داشت نه آبگرم و چاقو، بلکه در آن به راحتی باز
میشد.
بستهبندی که شیشهای نبود
این بستهبندی برخلاف سایر بستهبندیهای موجود در بازار شیشهای نبود و جنس آن از پلاستیک بود. بستهبندی از قسمت بالا باز میشد و مصرفکننده به راحتی امکان استفاده از محتوای آن بسته را
داشت.
لیبل طراحی شده برای این بستهبندی نیز متفاوت و از رنگهای متناسب با میوههای آن طراحی شده بود. در طراحی از رنگهای شادی استفاده شده بود که به نظر میتوانست حس خوبی را در ابتدای روز به مشتری منتقل کند. ترکیب عناصر بصری کنار هم از هر جهت نگاه بیننده را به سمت خود جلب
میکرد.
عناصر بصری با رنگپذیری بالا
مهدی معتمدیکیا طراح لیبل این بستهبندی که مدتهاست به این کار مشغول است، در گفتوگویی با «فرصت امروز» میگوید: این یک طرح سفارشی برای روی بستهبندی مربایی بود که ظرف آن آماده برای طراحی به من فرستاده شده بود. این یک بستهبندی ساده بود که با بررسیهای لازم ایده طراحی لیبل آن را به مشتری دادم.
برای شروع، طرح اصلی و ترکیب رنگها به مشتری پیشنهاد شد و با پذیرش او، طراحی را آغاز کردم. در این بستهبندی تا حد امکان استفاده از عناصر بصری با رنگپذیری بالا را در اولویت قرار دادم. در طراحی ظرف بستهبندی شکل هر میوه را با توجه به محتوای داخل بسته به همراه عصاره آن میوه با برگهای مخصوص همان میوه روی لیبل طراحی کردم و در نهایت هم عنوان محصول را روی
بستهبندی گذاشتم.
استفاده از فونت انگلیسی
برای استقبال مشتری
این طراح در ادامه میگوید: «به نظرم مشتریها معمولا با نمایش محتوای محصول روی بستهبندی ارتباط خوبی برقرار میکنند. من هم غالبا در طراحی از مواد استفاده شده در محصول الهام میگیرم. همچنین معمولا برای طراحی از عکاسهایی که خودم گرفتهام استفاده میکنم. این برند برای یکی از شهرهای شمالی کشور است و در همانجا نیز به فروش میرسد.
از فونت انگلیسی برای طراحی نام مربا در کار استفاده کردم که برای مشتری جالب بود و اکثرا از آن استقبال خوبی کردند. همراه با نام محصول از طرح لوگوی شرکت تولیدکننده مربای مارال نیز روی لیبل استفاده کردم.
نکته جالب این بستهبندی این بود که تولیدکننده برای اینکه هزینههایش را کاهش دهد این جنس ظرف را انتخاب کرده است و با توجه به سطح مالی تولیدکننده و منطقهای که این محصول در آنجا توزیع میشود از بازخورد خوبی نیز برخوردار شد. این محصول در چند شهرستان تولید و پخش
میشود.»
بعد از اتمام صحبتهای معتمدی متوجه شدیم اینکه میگویند محدودیت باعث خلاقیت میشود، درست است. باتوجه به اینکه شهری که این محصول در آنجا توزیع میشود توریستی است به نظر میتواند بازار خوبی را نیز به دست بیاورد.