مهمترین خوردنی که در نوروز در هر خانهای چشمک میزند، آجیل است. آجیل یکی از اقلامی است که در ایام نوروز برای پذیرایی از مهمانان بیشترین تقاضا را به خود اختصاص میدهد از این رو در چند سال اخیر شاهد عرضه انواع آجیل و خشکبار در بازار هستیم؛ کالاهایی که با لباسی جدید در سفرههای نوروزی قرار میگیرند و شکل متفاوتتری نسبت به سالهای گذشته دارند. اگر شما نیز در چنین فروشگاهی مشغول به فعالیت هستید، میتوانید با خواندن این گزارش، مشتریان خود را از سالی یکبار به دائمی و فصلی تبدیل کنید. برای این کار فقط کافی است به چند نکته اساسی و البته مهم توجه داشته باشید.
تست رایگان
در مرحله اول باید سعی کنید همه محصولات را در مغازه در دسترس مشتری بگذارید. برخی مشتریان علاقه دارند قبل از اینکه خریدی انجام دهند، آن محصول را تست کنند. برایشان تفاوتی ندارد قبلا آن را چشیدهاند یا امتحان کردهاند. اولویت آنها برای خرید این موضوع است.
شما هم میتوانید از این موضوع بهره کامل را ببرید. بسیاری از همکاران شما روبهروی مشتری تابلویی را نصب میکنند که لطفا دست نزنید. همین موضوع باعث تکدر برخی مشتریان میشود. شما میتوانید ظرفهای سبد خود را بهگونهای طراحی کنید که تنها 10 عدد از هرکدام از محصولات برای تست در دسترس مشتری باشد. همچنین تابلویی را نصب کنید که اول مزه کنید و بعد خرید خود را انجام دهید. این کار شما هم احترام به مشتری است و هم کنترل برخی افراد بیظرفیت که به بهانه خرید محصولات اقدام به خوردن آجیل مغازه شما میکنند. برای این کار میتوانید از درهای بزرگ هم بهره ببرید که دست داخل سبد آجیل نرود.
پیشنهاد ویژه داشته باشید
ایام نوروز همه دوست دارند شیوه پذیراییشان با بقیه متفاوت باشد یا محصول خاصی ارائه دهند که خیلی مرسوم نیست یا تزیینات خاصی انجام دهند که البته بهصورت مستقیم به کار شما مربوط نمیشود اما در مورد اول میتوانید نقش مهمی را ایفا کنید. باید به مشتریان خود پیشنهاد ویژه دهید. تا همین چند سال پیش اگر خرماهای خشک را جلوی کسی میگذاشتید نمیدانست که با چه محصولی طرف است اما با گذر زمان این موضوع برای همه جا افتاد. از این دست محصولات میتواند شما را شهره شهر کند. خرماها و میوههای خشک شده این روزها خریداران زیادی دارد.
بررسیها نشان میدهد تقاضای این دست محصولات در برابر عرضه آن بسیار بالاست، به همین دلیل اگر این کالایی را که از نظر شما ممکن است گرانقیمت بیاید وارد مغازه کنید، میتوانید مطمئن باشید روی دستتان نمیماند. پیشنهاد دیگری که میتوانید به مشتری بدهید خرید جداگانه هر کدام از محصولات و تلفیق کردن آنها توسط مشتری است. شاید برخی افراد علاقه نداشته باشند که آجیل مخلوط خرید کنند به همین دلیل شما میتوانید پیشنهاد خود را بیان کنید و نسبت هر کدام را در یک کیلو مخلوط اظهار کنید.
ارسال رایگان
برخی افراد به دلیل مشغله کاری یا بهتر بگوییم عدم مدیریت زمان نمیتوانند به همه کارها رسیدگی کنند. ممکن است برخی افراد در روز پایانی یادشان بیفتد که آجیل نخریدهاند با اینکه از ابتدای اسفند ماه آن را در برنامه داشتهاند اما با تکرار این جمله که هنوز زود است به روزهای پایانی نزدیک شدهاند. شما برای این افراد هم پیشنهاد ویژه داشته باشید. این پیشنهاد شامل ارسال رایگان محصول به در منزل است. حتی این کار حتما نباید به منزله خرید باشد. این امکان را به مشتری بدهید که کالای موردنظر را به شما بگوید و بعد شما آن کالا را به همراه یک نماینده از فروشگاه به در منزل ارسال کنید. اگر این موضوع را در تبلیغات خود ذکر کنید تاثیر بسزایی خواهد داشت. «در صورت سفارش تلفنی و ارسال پیک به در منزل، اجباری به خرید نیست و میتوانید کالا را مرجوع کنید.» البته باید به نکات دیگری هم اشاره کنید؛ مانند این موضوع که به دلیل دستور وزارت بهداشت موادغذایی فروخته شده به هیچ عنوان تعویض و پس گرفته نمیشود.
تنوع محصولات، رمز موفقیت
شما باید همه نوع محصولی را که مربوط به حوزه شماست در مغازه داشته باشید تا هر فرد با هر قدرت مالی بتواند از فروشگاه شما خرید کند و دست خالی بیرون نرود. عیدی دادن شما بسیار ساده است. میتوانید با یک شکلات مشتری را راضی کنید اما راضی کردن مشتری در کوتاهمدت کار سادهای است. کار سخت این است که شما بتوانید این مشتریان را دائمی کنید. توجه داشته باشید کمتر کسی در طول سال آجیل خریداری میکند و بیشترین تقاضا در اسفند ماه است.
شما میتوانید کارتهای تخفیفی را در نظر بگیرید و به ازای هر خرید یک کیلو آجیل یک کارت تخفیف 10 هزار تومانی بدهید. این کارت تخفیفها نباید انقضا داشته باشد تا مشتری با خیال راحت بتواند آن را جمعآوری کند. بعد از دریافت هر دو کارت تخفیف، ارائه خدمات شما که شامل یک کیلو شیرینی رایگان به دلخواه است آغاز میشود و در خریدهای بیشتر یک کیلو آجیل رایگان را دربرمیگیرد. این کارتها برگ برنده شما هستند پس آنها را نزد خود نگه ندارید و در انتشارشان کوشا باشید.