استفاده از شخصیتهای معروف جهانی در آگهیهای تلویزیونی رو به روز طرفداران بیشتری پیدا میکند. قبل از این تقلید از آگهیهای خارجی را شاهد بودیم و حال شکل جدیدی از کپیکاری را در این صنعت نظارهگر هستیم. حالا شرکتهای تبلیغاتی برای ساخت آگهیهای تلویزیونی خود از شخصیتهای معروفی استفاده میکنند که شهرت جهانی دارند.
بهعنوان نمونه میتوان به آگهی تلویزیونی آدامس وایت اشاره کرد؛ آگهیای که در آن از چهرهای مانند دلبوسکه، مربی اسپانیا استفاده شده است.
در این آگهی، مربی خشمگین با خوردن آدامس وایت خوشرو شده و به کمک بازیکنان خود میآید. در قسمتی از آگهی نیز بازیکنان مصدوم در زمین با خوردن آدامس وایت نیرو میگیرند و در مسابقه برنده میشوند.
در این آگهی آدامس بدون قند وایت با شعار عجب «رفاقت توپی» تبلیغ میشود. این آگهی به مناسبت جامجهانی ساخته شده و در حال پخش است. با تمامی ایرادات موجود، این آگهی، آگهی بامزهای است که مخاطب را برای لحظهای گمراه کرده و این حس را ایجاد میکند که گویی خود دلبوسکه در آگهی ایفای نقش میکند.
حتی در صحنهای از آگهی قسمتی از صحنه واقعی فوتبال برش خورده و عینا مورد استفاده قرارگرفته است.
نظر محمد مظلومپور، کارگردان آگهیهای تلویزیونی را دراین باره جویا شدیم. او در این خصوص گفت: قطعا از آقای دلبوسکه اجازه استفاده از چهره ایشان در این تبلیغ گرفته نشده است و احتمالا از لحاظ قانونی این کار مورد خواهد داشت.
هرچند نه در کشور ما بحث کپیرایت مفهومی ندارد و قانون نوشتهای نیز درمورد آن وجود ندارد. در تمامی دنیا آگهیهایی از این دست ساخته میشود، البته فکر میکنم بابت این استفاده هزینههای گزافی نیز صرف میشود. احتمالا اگر این آگهی در کشور خارجی ساخته میشد مربی اسپانیا میتوانست شکایت کند.
البته این کار چون شوخی با یک شخصیت است، شرایط متفاوتی دارد. برخی شخصیتها جهانی هستند و در مورد آنها این اتفاق زیاد میافتد. با تمام این اوصاف، این آگهی جالب بود و میان آگهیهای دیگر توجهها را به خود جلب میکرد، ولی اینکه انجام این کار از لحاظ اخلاقی و قانونی درست است یا نه، مسئلهای است که خود مخاطبان باید درباره آن
قضاوت کنند.