شاید به جرات بتوان گفت دیگر اولویت های جذاب مناطق برای سرمایه گذاری، صنایع و معادن و... نیستند. در عصری که تجارت سبک جایگزین تجارت سنگین شده است، سرمایه گذاران نیز ترجیح می دهند کسب وکارهایی داشته باشند که در عین سرمایه بری کمتر، سود بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری نصیب شان کند.
استان اصفهان بدون شک یکی از مقصدهای اصلی گردشگری در ایران محسوب می شود، به طوری که طبق گزارش مرکز آمار این استان، سال گذشته حدود 131هزار گردشگر خارجی و حدود یک میلیون نفر گردشگر داخلی، از این استان دیدن کرده اند.
این استان همچنین در حوزه صنایع دستی از ظرفیت و امکانات بالقوه ای به منظور سرمایه گذاری برخوردار است. شایان ذکر است 70درصد صنایع دستی کشور در این استان تولید می شود. بنابراین فرصت های بی شماری برای سرمایه گذاری در این بخش ها فراهم است. در رابطه با اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه ها گفت وگویی را با جعفر صالحی، سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان داشته ایم که در ادامه می خوانید.
بازارشناسی و بازاریابی مهم ترین بخش در صنایع دستی است
صالحی در رابطه با فرصت های سرمایه گذاری این استان در بخش صنایع دستی می گوید: استان اصفهان به دلیل کمیت و تعدد رشته دو سوم صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده و از 300 صنایع دستی شناخته شده در کشور، 200 مورد آن متعلق به استان اصفهان است.
وی ادامه می دهد: به عبارتی دیگر از 600 صنایع دستی ثبت شده در دنیا حدود 200 مورد آن مختص استان اصفهان است، همچنین به لحاظ تولید این استان 70درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده است.
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان با اشاره به ضرورت های سرمایه گذاری در این حوزه می گوید: دغدغه کلی در این حوزه ایجاد واحدهایی مختص عرضه و فروش صنایع دستی است. هدف این واحدها باید جذب سرمایه گذار به منظور فروش و بازاریابی باشد.
امروزه شناخت بازاریابی و بازارشناسی مهم ترین عامل در داشتن بازاری فعال مطرح می شود. بازارشناس ها سلیقه مشتری را شناسایی کرده و آن را به تولیدکنندگان منتقل می کنند و بازاریابان براساس این سلیقه شناسایی شده به عرضه بهتر و هدفمندتر محصولات تولیدی کمک می کنند.
صالحی با بیان این جملات می افزاید: اخیرا با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی حرکت هایی در قالب حقوقی و افراد در قالب شخص حقیقی صورت گرفته است، اما همچنان در ابتدای راه به سر می بریم.
وی ادامه می دهد: به صراحت می توان گفت یکی از بکرترین حوزه های سرمایه گذاری در صنایع دستی بحث بازاریابی و بازرگانی است. اگر این حوزه فعال شود قطعا بسیاری از مشکلات در بخش اشتغال و... حل خواهد شد. سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان با بیان اینکه این استان هم به لحاظ تسهیلات و هم کمک های محتوایی که در اختیار سرمایه گذاران خواهد گذاشت، می تواند آنها را در جهت سرمایه گذاری درست و سودده هدایت کند، می گوید: اگر در این بخش سرمایه گذاری هایی صورت گیرد قطعا تسهیلات بسیار خوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهیم داد.
80درصد تسهیلات می دهیم
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان با بیان اینکه تا به امروز در این حوزه سرمایه گذاری هایی نیز صورت گرفته است، در رابطه با اولویت های سرمایه گذاری این استان می گوید: قلم زنی، خاتم کاری، مینا سازی و بافته های داری از ظرفیت های سرمایه گذاری این استان محسوب می شود.
وی ادامه می دهد: این سازمان به عنوان یک نهاد دولتی تنها از طریق اطلاع رسانی درست می تواند ایده و طرح بدهد و در صورت جذب سرمایه گذار در این حوزه قطعا تسهیلات بسیار خوبی در اختیار سرمایه گذاران خواهیم گذاشت.
صالحی با بیان این جملات می افزاید: اگر سرمایه گذاری 20درصد را خود تامین کنید، ما 80درصد تسهیلات در اختیار وی خواهیم گذاشت. سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پر بازده است، طوری که ارزش افزوده آن تا 1000برابر می رسد.
وی در خاتمه می گوید: صنایع دستی استان اصفهان دارای شهرتی جهانی است. بسیاری از مردم دنیا، ایران را با صنایع دستی شهرهایی چون اصفهان می شناسند. صنایع دستی هر شهر نشان هنر و فرهنگ آن منطقه است. ما ایرانی هستیم و به اصالت فرهنگ خود می بالیم. در واقع هرچه داریم از ریشه دار بودن و اصالت فرهنگی ایران زمین است.
به همین جهت باید تمام مسئولان دست به دست هم بدهند تا شناسنامه های منقول فرهنگی را به هر طریقی که شده حفظ کرده و در جهت اعتلای آن تلاش کنند. با نگاهی ویژه به اقتصاد هنر و اقتصاد صنایع دستی می توان این گنجینه های کشور را از خطر فراموشی حفظ کرد.