پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قرار است فضای اپراتورهای کشور با ورود اپراتورهای مجازی رنگ و بویی دیگر بگیرند. در سراسر دنیا اپراتورهای مجازی به عنوان بخشی جدانشدنی از حوزه فناوری اطلاعات شناخته شده اند. اکنون بحث این اپراتورها در ایران جدی تر شده و چند وقتی است زمزمه ورود اپراتورهای مجازی به بازار اپراتورهای کشور شنیده می شود.

اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه نوعی اپراتور تلفن سیار است که با بستن قرارداد با اپراتورهای دیگر که دارای زیرساخت ارتباطی در کشور هستند، این امکان را به صورت عمده تهیه و با ارزش افزوده های منطبق با جامعه  هدف، با برند خود به بازار عرضه می کند. هدف نهایی از حضور اپراتورهای مجازی افزایش کیفیت و کاهش قیمت این خدمات در یک فضای رقابتی است.

در همین زمینه، گفت وگویی با امین کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین داشتیم تا بیشتر با فضای فعالیت اپراتور های مجازی در کشور آشنا شویم.

نحوه فعالیت اپراتور مجــازی چگــونــه است و تفاوت آن با اپراتورهای تلفن همراه و سیم کارت های رایج در بازار چیست؟

اپراتور مجازی از دید یک کاربر و از دید کسی که مشتری حساب می شود، هیچ گونه تفاوتی با اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل نخواهد داشت. مراحل خرید و تهیه سیم کارت درست مشابه همان اپراتورهاست. اما عنوان مجازی یک عبارت فنی است. اپراتورهای مجازی خودشان شبکه ارتباطی رادیویی مستقل ندارند.

در حال حاضر در سطح شهر دکل های مخابراتی زیادی از اپراتورها قابل مشاهده است. در سراسر دنیا برای جلوگیری از افزایش فرکانس های رادیویی و البته تعداد دکل ها، مجموعه های جدید به جای نصب تجهیزات جدیدتر، از همان دکل های موجود استفاده می کنند تا هم نمای شهری نظم خود را از دست ندهد و هم بحث اثرگذاری فرکانس ها بر سلامت مردم به حداقل برسد.

علاوه بر این، با راه اندازی اپراتورهای مجازی، سرمایه های کشور با خرید تجهیزات جدیدتر، از کشور خارج نمی شود. در نتیجه تنها تفاوت در این است که از لحاظ فنی، اپراتورهای مجازی، شبکه رادیویی مستقلی نخواهند داشت.

علت شکل گیری این حرکت در ایران چیست و در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در دنیا شکل گیری اپراتورهای مجازی با یک رویکرد بسیار خاص و قوی صورت می گیرد و آن رویکرد این است که اپراتورهای بزرگ به خاطر وسعت سرویس دهی توانایی و چابکی لازم را برای تعریف سرویس های نوآورانه ندارند و به عبارتی انعطاف پذیری کمی در تطبیق با نیازهای بازار دارند، چرا که به 70میلیون مشترک سرویس ارائه می کنند.

در نتیجه حجم عملیات به قدری بالاست که ترجیح می دهند به سرویس های خاصی بسنده کنند و در جهت ایجاد تنوع سرویس اقدامی نداشته باشند. در دنیا برای پاسخ به نیازهای تخصصی مخاطب، اپراتورهای کوچک تر اما چالاک تر با تنوع بیشتر و قابلیت ارائه سرویس های بهتر و کیفیت بالاتر ایجاد شده است. در نتیجه می توان گفت فلسفه ایجاد اپراتورهای مجازی در اصل سرویس دهی بهتر و متنوع تر به قشر مشخصی از جامعه است.

گروه های هدف اپراتور مجازی ارائه شده در شرکت شما چه کسانی هستند؟

تکیه ما در مجموعه امین بر حوزه کودک و نوجوان است. این گروه هدف گروهی هستند که آینده کشور را می سازند. نسلی هستند که با اینترنت، دیتــا و ســرویـــس های جدید بسیار سریع ارتباط برقرار می کنند. ما تمرکز سرویس دهی را فراتر از سرویس های مبتنی بر اینترنت، دیتا و مکالمه تلفنی و پیامک قرار داده ایم. ضمن اینکه تجربه بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم.

برای اثرگذاری و کارآمدی اپراتور مجازی چه اقداماتی انجام شده است؟

ما دو استراتژی اصلی را در اجرا پیش گرفته ایم؛ استراتژی اول این است که از لحاظ فنی، زیرساخت های فنی تهیه شده، امکان و قابلیت ارائه سرویس های بسیار متنوع را ارائه می دهد. تقریبا سرویسی در فضای مجازی کشور و دنیا وجود ندارد که ما توسط پلتفرم تهیه شده اپراتور مجازی نتوانیم آن را ارائه دهیم. این یکی از وجه تمایزهای ما با اپراتورهای فعلی در بازار است.

اپراتورهای فعلی از لحاظ فنی فقط یک سری سرویس های خاص را ارائه می کنند اما پلتفرم فنی ما، دست ما را برای ارائه سرویس های متنوع باز می گذارد. تمایز بعدی، تعامل با دارندگان تولید محتوای حوزه کودک و نوجوان است. داشتن بخش فنی قوی بدون داشتن بخش تولید محتوای مناسب هیچ فایده ای ندارد و فقط سرمایه را از بین می برد.

در حال حاضر 300 مجموعه تولیدکننده محتوای صوتی تصویری کودک و نوجوان به صورت ویژه طرف قرارداد ما هستند. این دو بال استراتژیک، ما را از سایر شرکت های فعال در این زمینه متمایز می کند. ما اطمینان داریم تلاش در مسیر استراتژی های ذکر شده ضامن موفقیت مان در این بازار خواهد بود.

یکی از خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای مجازی در سراسر دنیا، باندلینگ و تخفیف های ویژه است به این صورت کــه درصــورت استفاده مشترک از اپراتور مجازی شما، گوشی هوشمند با قیمت بسیار کمتر در اختیار او قرارداده می شود. در این زمینه آیا برنامه خاصی در نظر گرفته شده است؟

صد درصد برای پاسخگویی به نیازهای مشترک، بحث باندل کردن یا بسته های جدید سرویس برای ما در اولویت خواهد بود. ما سعی می کنیم براساس نیاز مشترک و دسته بندی مشترکان، بسته های ویژه تعریف کنیم که در این بسته ها هم مکالمه و هم بسته های اینترنت با قیمتی که برای قشر کودک و نوجوان قابل پرداخت باشد، گنجانده شده است. ما دنبال تحمیل هزینه های گزاف به خانواده ها نیستیم. بسته های تعریف شده با هزینه های کم و قیمت های معقول هستند.

در حوزه ارائه گوشی یا دستگاه نیز برنامه هایی تدارک دیده شده که از سال دوم به بعد آن را اجرایی خواهیم کرد. تأکید ما در سال اول روی معرفی و پایداری سرویس های ارائه شده است. پس از استفاده کاربران از سرویس در سال اول و دریافت فیدبک مناسب از سوی مشترکان، در سال دوم تخفیف های مربوط به دیوایس را ارائه خواهیم کرد. ارتباط امن و پایدار موضوع مدنظر اپراتورهای مجازی است.

سیم کارت های اپراتورهای مجازی چه زمانی عرضه می شود و آیا در مورد تعرفه و پیش شماره تصمیم گیری شده است؟

زمان عرضه به عقد قرارداد و تعیین سرشماره بستگی دارد. پیش بینی ما عرضه سیم کارت تا آخر سال جاری است.

پیش شماره سیم کارت ها در اختیار سازمان تنظیم مقررات است. بعد از عقد قرارداد با یکی از اپراتورها برای استفاده از شبکه، به سازمان تنظیم مقررات برای تعیین سرشماره مراجعه می کنیم. تصمیم گیری در این زمینه در اختیار سازمان تنظیم مقررات است.

آینده اپراتورهای مجازی را در ایــران چگــونــه می بینید؟

تجربه جهانی نشان می دهد اپراتورهای مجازی بیزنس های پر ریسکی هستند. کمتر از یک سوم و به گفته برخی آمارها کمتر از یک چهارم این بیزنس ها با موفقیت روبه رو می شوند. در بازار ایران قضاوت در حال حاضر زود است. بازار ایران در حال حاضر، بازار تشنه سرویس های متنوع است و در حقیقت در زمینه سرویس ها بازار بکری هستیم.

از این جهت می توان گفت نقطه قوتی برای اپراتورها باشد ولی بیزنس پُرریسکی است که امیدوارم موفقیت آمیز باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NsK1uiMR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه