سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اسدالله توکلی از فعالان باسابقه بازار فروش نهاده های کشاورزی چون انواع سموم و بذر هاست. او بازار نهاده ها را با رقابت شدید توصیف می کند و عنوان می دارد: در حال حاضر بازار مواد اولیه کشاورزی بسیار پر رقابت است. البته این مشکل امری عمومی و قابل تعمیم به کل بازار است. شاید دلیل آن هم سنگینی کردن تعداد بالای نرخ جویندگان کار بر اصناف توزیع کننده باشد.حمایت های دولتی و سازمان های مرتبط هم تقریبا وجود ندارد.

این مدرس سابق دانشگاه در ادامه به مسائل اساسی آمیخته با بازار سموم کشاورزی اشاره می کند و می افزاید: برای ورود به صنف فروشندگان، نهاده های کشاورزی بسته به توسعه و نوع کار باید نقدینگی در حدود 100 میلیون تومان در دسترس باشد.

اما در بسیاری از موارد فروش به صورت نسیه یا چک های مدت دار انجام می شود که با توجه به نوسانات جوی، خشکسالی، آفات و سایر مسائل این امکان وجود دارد که کشاورز قادر به عمل آوری مطلوب محصولات خود نباشد یا به دلیل مشکلات اقتصادی موجود و رکود، برای فعال این بازار مشکلاتی مانند عدم وصول به موقع مطالبات و به موازات آن عدم امکان ثبت خرید جدید را به همراه آورد.

توکلی با تأکید بر چالش های موجود سرمایه گذاری در بخش بازار، فروش نهاده ها را در شرایط فعلی چندان عاقلانه نمی داند و می گوید: مشکلاتی مانند نوسان قیمت ارز، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، وجود دلال ها، نرخ بالای مالیات و تعرفه های گمرکی سبب می شود که شاید ورود به بازار فروش نهاده ها از جمله سم، کود و بذر سرمایه گذاری مناسبی به نظر نرسد. به ویژه اگر مشکلاتی مانند بازار بسیار پررقابت، نسیه فروشی، سود پایین در مقایسه با حجم سرمایه گذاری را در نظر بگیریم.

سموم چینی هم به بازار آمده

این کارشناس ارشد علوم باغبانی وجود سموم بی کیفیت چینی و هندی در بازار را تأیید کرده و تشریح می کند: باید بدانیم دو کشور هندوستان و چین از بزرگ ترین تولید کنندگان مواد اولیه در جهانند و بازه ای از کیفیت از نازل تا عالی را در منوی فروش خود دارند. مسئله اساسی بازرگانان یا دلالانی هستند که برای سود بیشتر خود اقدام به سفارش محصولات بی کیفیت و خطرآفرین می کنند و در مواردی سموم این چنینی به داخل کشور قاچاق می شود. در اینجا نقش نهاد های نظارتی و تولید محصول با کیفیت در داخل بسیار پراهمیت به نظر می رسد.

این فعال بازار نهاده ها ادامه می دهد: برای ثبت سم نوعی انحصار توسط مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی وجود دارد. اگرچه علاوه بر مؤسسه گیاه پزشکی سایر موسسات تک محصولی و دانشگاه های معتبر نیز می توانند آزمایش های تطبیقی سم را انجام دهند، اما وجود این انحصار و مبلغ سنگین ثبت سم حتی در مورد سمومی که سال هاست در کشور تولید و مصرف می شوند مثل دیازینون از رقابت پذیری محصول ایرانی می کاهد چون مثلاً نوعی برند سم چینی با یک گواهی ثبت جهانی و بدون هیچ هزینه ای سم آماده خود را وارد می کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/m5j7Hc2V
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه