پرسش: تولیدکننده موادغذایی در مشهد هستم. با توجه به اینکه ممکن است مصرفکنندگان کیفیت محصول را از روی برچسبها و لیبلهای محصول درک کنند، در راستای نوع بستهبندی محصول چه مواردی را به من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: مصرفکنندگان برای حل مشکل اطلاعات نامناسب و ناهمگون در مورد کیفیت کالا که دربرگیرنده خصوصیات درونی و بیرونی است، ناگزیر به علائم و نشانههای ظاهری کالا توجه میکنند. از طرفی استفاده از رنگهای مختلف در بستهبندی محصول معانی خاصی را به ذهن متبادر کرده و در بازاریابی نقش مهمی را بازی میکند.
از معانی و مفاهیم اساسی رنگها معمولا بهمنظور تمایز محصولات و برندها از یکدیگر استفاده میکنند. برچسبها بهعنوان راهنماهایی برای متقاعد کردن مصرفکنندگان به کیفیت بالای کالا به کار میروند و در ارزیابی گزینههای مختلف محصول در مقایسه با انتظارات و توقعات مصرفکننده کاربرد دارند. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان میدهد که تطابق و انطباقی بین معنی رنگهای گرم مثل قرمز و برخی اشکال مشخص مانند مثلث، پنجضلعی، الماس و همچنین انطباقی بین معنی رنگهای سرد مثل آبی با اشکال کاملا ثابت مانند دایره و مستطیل وجود دارد. به طور کلی توجه داشته باشید که اگر رنگ و شکل ظاهری به طور سازگار در برچسب محصول ترکیب شوند، کیفیت محصول در ذهن مصرفکننده بالا میرود، اما اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، محصول بیکیفیت به نظر میرسد.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.