پرسش: مدیریت یک آتلیه گرافیکی را با چند کارمند به عهده دارم. چند ماهی است دفتر کوچکی را اجاره کردهام اما هنوز با مشتریان قدیمم کار میکنم، بهنوعی هنوز نتوانستهام در محیط جدید برای کارم بازاریابی کنم. برای این منظور یک بازاریاب جوان استخدام کردم ولی هنوز نمیدانم در مورد چه چیزی باید تبلیغ و بازاریابی کنم و بازاریاب نیز چون من نمیتوانم اطلاعاتی به او بدهم، نتوانسته برایم کاری کند. درواقع شدیدترین نقطه ضعفم نداشتن قدرت بیان در بازاریابی است که باعث شده مشتریان از این موضوع سوءاستفاده کنند و به همین دلیل کارهای سنگین را با هزینه کم برایم ارسال میکنند. لطفا راهنمایی بفرمایید که با این مشکل چگونه کنار بیایم؟
پاسخ کارشناس: برای شروع به این مدیر پیشنهاد میشود که برای کسبوکار خود یک برنامه استراتژیک به همراه یک مشاور بازاریابی تنظیم کند. شاید گرفتن مشاور برای شروع هزینهبر باشد ولی اگر دفترچه درستی تنظیم شود تا مدتها میتواند مسیر حرکتی این کسبوکار را هدایت کند. در این دفتر بهتر است درباره مزایای خدمات ارائه شده به مشتریان گفته شود. وقتی کسبوکاری صاحب هویت میشود، مشتریان بهتر به آن اعتماد میکنند، علاوه براین در این دفترچه مطمئنا براساس نوع حضور این برند در بازار قیمتها نیز مشخص خواهد شد.
به هرحال این مدیر کسبوکار همیشه باید با دستان پر به استقبال مشتریان برود برای مثال از رزومه کاری و سابقه فعالیت خود با مشتریان قبلی خود بگوید. شناخت مشتریان برای روبهرو شدن با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. البته این کسبوکار با استفاده از مشتریان سابق خود میتواند به مشتریان جدیدی نیز دسترسی پیدا کند. او میتواند به مشتریان سابق خود تخفیف بیشتری دهد، اگر مشتریان تازهای به او معرفی کنند. این کسبوکار میتواند از بازاریابی چریکی برای رسیدن به این منظور نیز استفاده کند. کسبوکارهایی که در حوزه طراحی گرافیک کار میکنند، وابسته به مشتریان سابق خود هستند به همین دلیل باید برای حفظ آنها راهکارهایی را ارائه کنند تا با کمک آنها بتوانند به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند.