آیا تا به حال نام «هلگر» را شنیدهاید؟ اگر نشنیدهاید شاید باور نکنید که این برند یک برند ایرانی باشد. این شرکت ارائهدهنده مبلمان خانگی و اداری مدرن است که تا سال گذشته مخاطبان چندانی نداشت، اما یک اقدام هوشمندانه و خلاقانه باعث شد مخاطبان این برند که تا سال گذشته هیچ شناختی از آن نداشتند، به یک باره چند برابر شوند.
انتخاب زمان مناسب
اقدام خلاقانه هلگر این بود که به مناسبت نوروز که یک رویداد کاملا ایرانی است، یک مسابقه عکس هفت سین برگزار کرد و از مخاطبان خود خواست تا از سفرههای هفت سین خود عکس بگیرند و عکسهای خود را در صفحه فیسبوک هلگر به اشتراک بگذارند. این مسابقه کمدردسر و بدون هزینه با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. از سوی دیگر از آنجا که برنده براساس تعداد لایکها تعیین میشد، شرکتکنندگان ناچار بودند برای برنده شدن دوستان و آشنایان خود را به صفحه فیسبوک این برند دعوت کنند. تنها هزینه این اقدام برای برند هلگر اهدای چند نمونه از محصولاتش به مشتریان بود که آن هم در جهت معرفی محصولات این برند نه چندان نام آشنا عمل میکرد. نتیجه اینکه تعداد لایکهای صفحه فیسبوک هلگر در روزهای برگزاری این مسابقه از 130 لایک به 4400 لایک رسید و مخاطبان این برند طی چند روز با صرف حداقل هزینه، چند برابر شد.
انتخاب رسانه مناسب
یکی از نکات مهم در این اقدام خلاقانه، انتخاب رسانه مناسب بود. مدیران این شرکت میدانستند که مخاطبان آنها زنان جوان و میانسال هستند که این روزها در شبکههای اجتماعی حضور فعالی دارند. از سوی دیگر
اکثر این زنان از اینکه عکس سفرههای هفت سین خود را در صفحات شخصی شان به اشتراک بگذارند، لذت میبردند و برگزاری این مسابقه برای آنها امکان بهتر دیده شدن و بازخورد گرفتن را فراهم میکرد؛ گذشته از این کمی چاشنی هیجان باعث میشد که نام این برند تا مدتها در ذهن مخاطبانش باقی بماند.
نکته مهم دیگری که طراحان این رویداد به درستی به آن توجه داشتند، نمایش هویتی تازه از برند در ذهن مخاطبان بود. از طریق برگزاری مسابقه هفت سین، مشتریان هلگر متوجه شدند که این برند با اینکه آلمانی به نظر میرسد، اما در واقع ایرانی است و در کنار تولید محصولات مدرن، سنتهای اصیل ایرانی را نیز جدی میگیرد و به عبارت دیگر، سنت را کنار مدرنیته پیش میبرد. ساماندهی اقداماتی از این دست، شاید در ایران حرکتی جدید باشد، اما در میان برندهای خارجی بسیار مرسوم است. بسیاری از ایرانیها حداقل توجه را به این شیوه از بازاریابی نشان میدهند و از مزایای آن بیاطلاعند. شاید مشاهده نتایج آماری اقدامات این چنینی بتواند مدیران بازاریابی و تبلیغات شرکتها را به استفاده از این روشهای ارزان قیمت ترغیب کند تا در آینده شاهد خلاقیتهای بیشتری در حوزه بازاریابی اینترنتی و آنلاین باشیم.