خواه یك مدیر تمام وقت را برای انجام امور اجرایی کسبوکار خود استخدام کنید، خواه یك مدیر اجرایی موقت را، قوانین ثابتی وجود دارند که پایه و اساس گزینش مسئول رشد شركت شما را تشكیل میدهند. شاید او دارای سابقه موردنظر و معرفهای بسیار معتبر باشد اما مناسب شركت شما تشخیص داده نشود. در این میان چه اتفاقی افتاده است؟ احتمالا این جمله را بارها شنیدهاید که انتخاب یك مدیر اجرایی مناسب یكی از سختترین تصمیمهایی است كه یك شركت میتواند بگیرد.
كارشناسان شركت مشاوره كسبوكار «Human resource» هزینه انجام جایگزینی مدیر اجرایی برای شركتها را تا مرز 400درصد حقوق یك مدیر اجرایی متوسط تخمین میزنند. این هزینهها شامل استخدام، انجام مصاحبه، آموزش و كاهش بهرهوری خواهند شد. این مبلغ بالایی است كه شما با هر بار استخدام یك مدیر اجرایی بد میپردازید.
صدها هزار مدیر اجرایی مجرب در ایالات متحده آمریكا سالانه انتخاب میشوند، پس به این ترتیب چرا پیدا كردن یك مدیر اجرایی مناسب حتی در آمریکا به این اندازه سخت است؟ یك دلیل وجود دارد كه چرا جستوجو برای كشف یك مدیر اجرایی صنعتی 9 میلیارد دلاری در این كشور یک چالش بزرگ به شمار میرود؛ تعداد مدیران اجرایی مناسب برای کسبوکار شما بسیار کم است.
در ادامه توصیههایی دقیق برای مصاحبه با مدیران اجرایی قراردادها به منظور ایفای نقش بهعنوان یك مدیر اجرایی موقت، پاره وقت یا مشاور ذكر میشود.
1- براساس نیاز خود تصمیم بگیرید
آیا به كسی نیاز دارید كه بتواند به معرفی مجدد شما یا فرهنگتان بپردازد یا محتاج هوای تازه برای كمك به تغییر مدیر شركت هستید؟ سبك كار مدیر اجرایی جدید شما باید همچنان با آنچه تیمتان به آن پاسخ خواهند داد، مطابق باشد. برای مثال، در صورتی كه بدانید تیم شما پاسخ خوبی به یك سبك كاری قاطعانه و تهاجمی نخواهند داد، مسلما شما نیز آن را نمیپسندید.
به جلو نگاه كنید. همیشه استخدام یك مدیر اجرایی متناسب با اهداف سالانه توصیه میشود. با توجه به طرح استراتژیك خود، به چشمانداز و اهداف بلندمدت شركتتان بیندیشید. اخیرا جای خالی چه نوع مهارتهایی را در شركت خود احساس میكنید؟ خواه یك نفر را برای مدیریت موقت خواه بلندمدتتر استخدام كنید، مجموعه مهارتها و دستاوردهای گذشته او باید سازگار با خواسته شما و نه جایگاه كنونیتان باشد. با مهارت رفتار كنید. فراتر از توضیحات شغلی یا محدوده، پروژه را در نظر بگیرید و مشخص كنید كه فرد منتخب برای نیل به این هدف به چه تخصصی نیاز دارد، سپس اشخاص را اولویتبندی كنید.
2- فرد مناسب را پیدا كنید
فرهنگ مناسب در مقابل مجموعه مهارتها قرار میگیرد. استخدام شخصی با فرهنگ و شخصیت مناسب، آموزش مهارتها به او را آسانتر میكند. این راهی نیست كه شما باید در سطح اجرایی در پیش بگیرید. یك مدیر اجرایی باید از قبل آموزش دیده باشد.
مرغ یا تخم مرغ: ابتدا تواناییهای بالقوه فرد موردنظر را شناسایی کرده و مشخص کنید او در چه زمینهای بیشترین مهارت را دارد و در آینده چگونه در یك سازمان كار خواهد كرد. پس از شناسایی این ویژگیها او را آماده انجام وظایف خود كنید.
تجربه در مقابل تخصص: بیشتر مدیران اجرایی در سابقه خود نقاط قوت متعددی دارند. با در نظر گرفتن مدیران اجرایی بالقوه، شناسایی كنید كه چه كسی از این تخصص برخوردار بوده و آن را در سوابقش نشان داده است. در مقابل كسانی نیز هستند كه فقط دارای تجربه در این زمینه هستند. با چه كسی مصاحبه میكنید؟ چه نوع سوالاتی را فرد داوطلب از شما میپرسد؟ پس از ملاقات با شما، آیا او میتواند برنامهای از نحوه كمكرسانی خود در مسیر نیل به اهدافتان (یا اهداف تنظیم شده از سوی شما) تهیه كند. از آنجا كه او در این زمینه متخصص است، باید بتواند پس از نخستین ملاقات برنامهای تنظیم و در چند هفته اول آن را تصحیح كند. او در ادامه باید قادر به تخصیص منابع برای نیل به اهداف موردنظر نیز باشد.
3- از افتادن در دام استخدام مدیران اجرایی اجتناب كنید
پیش از استخدام یك نفر باید مواظب باشید تا نامها و شركتهای بزرگ به تنهایی شما را نفریبند. در ادامه باید به نتایج و پروژههایی كه او شخصا مسئول اجرای آنها بوده است، نیز نگاهی بیندازید. نامهای بزرگ حتما نتایج موفقی را برای شما در پی نخواهند داشت. مطمئن شوید كه نیروی استخدامی جدید شما میتواند در اغلب ساختار شركتتان و منابع موجود كار كند. از او بپرسید كه چگونه توانسته یك پروژه را در شركت قبلی به انجام برساند و آیا در موقعیتهای دیگر نیز به این موفقیت دست خواهد یافت؟
افراد از صنایع مشابه را در نظر بگیرید. چه صنایعی از خصوصیات مشترك با صنعت شما برخوردار هستند و میتوانند ضمن ارائه درك خوب از صنعت شما به فرد مورد نظر، چشماندازی تازه را نیز در او بیافرینند. خواه درصدد طی یك فرآیند داخلی یا استفاده از منابع خارجی باشید، این اصول اولیه باید روشن و واضح باشند: دیدگاه، ماموریت و اهداف شما. این موارد پایه و اساس فعالیتهای فرد متقاضی برای كمك به رشد شركت شما را تشكیل میدهد.