پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اینترنت ملی؛ تهدید یا فرصت؟

9 سال پیش ( 1394/3/4 )
پدیدآورنده : محمد ممتازپور  

شبکه ملی اطلاعات طی سال‌های گذشته پیچ و خم‌های زیادی را تجربه کرده و برخی کارشناسان ایجاد چنین شبکه‌ای را عاملی برای استقلال حوزه ICT خوانده‌ و برخی هم آن را نگران‌کننده دانسته‌اند. چند هفته پیش هم نمایندگان مجلس وزیر ارتباطات را فراخواندند تا درباره پیشرفت اجرای این شبکه سوالاتی را مطرح کنند که در نهایت از پاسخ‌های محمود واعظی قانع نشدند و به این وزیر دولت یازدهم کارت زرد دادند. این درحالی بود که معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات اواخر سال گذشته از فراهم شدن بستر اتصال تمام دستگاه‌های نیازمند و 60 درصد از مردم به شبکه ملی اطلاعات در سال 94 خبر داد و گفت: طرح مذکور به دلیل محدودیت‌های منابع مالی کند پیش می‌رود.

3454656876780

علی اصغر انصاری با بیان اینکه روند پیشرفت ایجاد شبکه ملی اطلاعات از سال 92 تا به حال تسریع شده است، گفت: اتصال دستگاه‌های دولتی به شبکه ملی اطلاعات به‌خوبی در حال انجام است. وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌ها در سال 94 به ثمر می‌نشیند، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات نیازمندی‌های مردم در بخش بهبود کسب‌وکار و بخش دولتی را فراهم می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات بر امن‌سازی در این شبکه تاکید کرد و گفت: انتقال میزبانی به داخل کشور، تنظیم مسیریابی‌ها به‌گونه‌ای که مسیریابی ترافیک در داخل کشور انجام شود و... از جمله الزام‌های شورای عالی فضای مجازی است.
انصاری از فراهم شدن اتصال تمام دستگاه‌های نیازمند و 60 درصد از مردم به شبکه ملی اطلاعات در سال 94 در کشور خبر داد و یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات به‌صورت مستقل است ضمن اینکه با اینترنت تعامل کرده و خدمات اینترنتی داخلی را پشتیبانی می‌کند. معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات، تحمل‌پذیری و پایداری در مقابل آسیب‌ها و تهدیدهای بیگانه را مهم خواند و گفت: بستر نسبی امن‌سازی را می‌توانیم در شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

شبکه ملی از کجا آمد و به کجا می‌رود؟

اواخر سال 1384 بود که با هدف کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت بحث ایجاد شبکه ملی مطرح شد که براساس تصمیم هیات دولت وقت، مقرر شد شبکه ملی طی سه سال به بهره‌برداری برسد و طراحی‌های کلی شبکه نیز انجام شود. در سال 1385 قرار شد پروژه اینترنت ملی درمرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود. در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری اینترنت ملی در سال‌های 86 تا 88 در هیات وزیران تصویب شد.
با توجه به الزامات سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1389 موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به‌صورت جدی‌تر مطرح شد، به‌طوری که کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه مطرح شد که اجرای آن تا به امروز ادامه دارد. این طرح از همان روز‌های اول با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی روبه‌رو شد که مسئولان وقت سعی در برطرف کردن نگرانی‌های کاربران شدند و این قول را به مردم دادند که با ایجاد چنین شبکه‌ای هرگز دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع نخواهد شد. 

فرزاد مولایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی درباره علت به وجود آمدن شبکه ملی به «فرصت امروز» گفت: ایران نخستین کشوری نیست که چنین شبکه‌ای ایجاد کرده است بلکه کشورهایی هستند که به‌صورت پنهانی یا نهان شبکه‌ای مشابه اینترنت را در داخل کشور خود ایجاد کرده‌اند و در حال استفاده از آن هستند. وی افزود: کشور‌هایی مثل چین، کره جنوبی و حتی انگلستان نیز مشابه چنین شبکه‌ای را از سال‌ها قبل ایجاد کرده‌اند تا هم مشکلات امنیتی را به حداقل برسانند و هم سرعت دسترسی کاربران را افزایش دهند. این کارشناس ادامه داد: ایجاد شبکه مستقل از اینترنت بعد از افشاگری‌های اخیر و جاسوسی‌هایی که صورت گرفته در اکثر کشور‌های پیشرو در فناوری در حال انجام است و یکی از ضروریات حوزه ارتباطات در سراسر جهان است.

مولایی در پاسخ به این سوال که چرا ایجاد چنین شبکه‌ای حدود 10 سال طول کشیده است؟ گفت: درست است که زمان اجرای این طرح طولانی شده است اما باید به این نکته توجه داشت که اجرای چنین طرحی مستلزم بودجه مناسب و هماهنگی تمام نهادها است. وی افزود: یکی از بخش‌هایی که در این زمینه زمان‌بر خواهد بود انتقال میزبانی‌های وب‌سایت‌ها به داخل کشور است که به گفته مسئولان درصد بالایی از این انتقال عملیاتی شده است. مولایی درباره نگرانی‌هایی که از محدود‌سازی دسترسی کاربران به اینترنت به وجود آمده است، گفت: مهم‌ترین علت ایجاد شبکه ملی قطع نشدن دسترسی کاربران است و اگر در صورت به وجود آمدن مشکل فنی دسترسی کاربران به اینترنت قطع شود کوچک‌ترین مشکلی در دسترسی ارتباط شرکت‌ها، نهاد‌ها و مردم به وجود نخواهد آمد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VtfnspvG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه