رقابت در تجارت نیازمند تلاش فراوان و هوش و فراست تجاری است. بسیاری از کسبوکارها در برههای از فعالیت خود با مشکلات و تنگناهای فراوانی دست و پنجه نرم خواهند کرد که این مشکلات بعضا بسیار دشوار و نفسگیر است. در چنین شرایطی استراتژیها و تکنیکهایی وجود دارند که با کمک و راهنمایی بنگاههای اقتصادی آنان را در گذر از این شرایط دشوار یاری میکنند.
ایده
بسیاری از بنگاههای اقتصادی با مشکل مشابه حفظ بهرهوری و سوددهی در زمانی که کسبوکار آنها درگیر مشکلات اقتصادی است روبهرو شدند، فارغ از اینکه ریشه این مشکلات در ناآرامیهای سیاسی در دنیا باشد یا از کمبود مواد اولیه یا حتی به دلیل ساده وجود رقبای سرسخت در آن حوزه تجاری.
در میان خیل مثالهای مربوط به شرکتهایی که با این مشکلات مواجه شدند داستان موفقیت شرکت هواپیمایی ایر فرانس در برخورد با این چالش میتواند راهنمای خوبی برای ما باشد. این شرکت در مواجهه با ظهور رقبای قدرتمندی در اروپا و امریکای شمالی و همچنین شرکتهای هوایی که بلیتهای ارزان قیمت به مشتریان عرضه میکنند و فشار حاصل از کاهش درآمد شرکتهای هواپیمایی که ناشی از افزایش ضریب نگرانیهای امنیتی و وجود رقبای متعدد بود متوجه شد که بازار سنتی این شرکت در معرض تهدید قرار گرفته و برای مواجهه صحیح با این مشکل از چهار تکنیک زیر استفاده کرد:
واکنش سریع و مناسب: ایرفرانس هنگام وقوع حوادث یازده سپتامبر و بحرانی که در پی آن پدید آمد در تاریخ 18 سپتامبر 2001 تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد که البته بعدا این تصمیمات مجددا تنظیم و به روز شد، اما تصمیم اصلی بلافاصله گرفته شد.
اقدام جمعی: هیاتمدیره بلافاصله پس از حوادث یازده سپتامبر تشکیل جلسه داد تا راههای مقابله با حوادث پدید آمده و واکنش هماهنگ به این اتفاقات را بررسی کند.
توجه دائم به اقدامات رقبا: این موضوع سبب میشود تا کسبوکار شما تنها بر آنچه مهم است متمرکز شود. از سال 1981 در فرانسه شرکت قطارهای سریعالسیر تیویجی در بازار حضور داشته که به ارائه خدمات ارزان قیمت به مشتریان مشهور بوده است.
وجود این شرکت به این معنی است که راههای رقابت با شرکتهایی نظیر اینکه در فرانسه خدمات ارزان ارائه میکنند از سال 1981 تاکنون ایجاد شده و توسعهیافته است.
استفاده از تمام منابع در دسترس: رقابت یعنی استفاده از تمام امکانات و منابع و مزایایی که یک بنگاه اقتصادی عظیم نظیر ایرفرانس به منظور مقابله با ایرلاینهای دیگری که خدمات ارزان ارائه میکنند از آن برخوردار است. این مزایا و امکانات عبارتند از کیفیت و شهرت برند ایرفرانس، موقعیت آن در بازار و توانایی و قدرت عملیاتی بالای این ایرلاین.
عموما هدف شرکتهایی که خدمات ارزان ارائه میکنند آن است که با کاهش موقتی قیمتها بتوانند سهمی از بازار برای خود دست و پا کنند و سپس قیمتها را افزایش دهند. در مواجهه با چنین رقبایی اتخاذ یک رویکرد فعال و شکیبا میتواند به کاهش یا دفع خطر این قبیل شرکتها کمک شایانی کند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
در مورد ارزش برند تجاریتان و دلیل بهتر و ویژهتر بودن خدماتتان نسبت به دیگر رقبا اطلاعرسانی کنید.
همواره خاص باشید و تشکیلات تجاریتان را بهعنوان یک مثال یا معیار مقایسه در مقابل شرکتهای دیگر مطرح کنید.
با مشتریان در ارتباط باشید و به خواستها و پیشنهادهایشان توجه کنید.
رمز موفقیت را بیابید و آن را در تشکیلات تجاریتان حفظ کرده و به کار ببندید.
همواره در پی آن باشید تا بدانید چه چیز سبب میشود تا مشتریان شما را به رقبایتان ترجیح دهند.
به نقاط قوت و ضعف رقبای خود واقف باشید و با طراحی ایدهها و برنامههای خلاقانه موجبات تضعیف نقاط قوت و تشدید نقاط ضعف آنها را فراهم کنید.
با توجه به برداشت خود از رقابت، بازار محصولات و تاکتیکهای مورد استفاده برای فروش را توسعه دهید و بهبود بخشید.