«در حاشیه سومین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران، با توجه به اجرای برجام قطعا قراردادهای مشترک همکاری بین شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی ایران و شرکای بینالمللی به امضا خواهد رسید.» این خبری بود که ساسان قربانی، دبیر کل همایش مذکور روز گذشته اعلام کرد. به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران قرار بود آذرماه سال جاری سه ساله شود اما به گفته مسئولان اجرایی، برگزاری این همایش تا اجرای برجام به تاخیر افتاد تا شاید برخلاف سالهای گذشته نتیجهای قابل لمس و تاثیرگذار برای دومین صنعت بزرگ ایران داشته باشد.
در دو دوره پیشین، گرچه این همایش شاهد حضور مدیران رده بالای شرکتهای خودروسازی و انجمنهای مطرح این صنعت در دنیا بود اما هیچ دستاورد عملیاتی به دلیل برپا بودن تحریمها برای ایران به غیراز سخنرانی و مذاکره در پی نداشت اما این بار با آغاز برداشته شدن تحریمهای بینالمللی، قرار است که قراردادهای همکاری مشترک به امضا برسد و گفته میشود که پژو و رنو قصد دارند در حاشیه این همایش برنامهریزیهایی برای قراردادن نمایندگیهای قطعات خود در ایران برای خاورمیانه داشته باشند.
قربانی در این زمینه بیان کرد: «تحریم محدودیتهایی را برای شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی ایجاد کرده و موجب شده بود بهرغم تمایلی که این شرکتها برای حضور در بازار ایران داشتند، مذاکرات به امضای قرارداد ختم نشود. اکنون مذاکرات گستردهای با طرفهای خارجی صورت گرفته و براساس این مذاکرات به احتمال زیاد، شرکایی از ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان، سوئد، اتریش و ترکیه حضور جدی در صنعت قطعهسازی ما خواهند داشت.»
او ادامه داد: «در دورههای گذشته شرکتهای بینالمللی در بالاترین سطح خود در این همایش شرکت کردند در این همایش نیز حضور گستردهتری خواهیم داشت و حدود 500 مهمان از 300 شرکت در این همایش که در تاریخ 10 تا 11 اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، حضور خواهند داشت.» دبیر کل همایش خودروسازان با اشاره به اینکه شرکتهای آمریکایی بهصورت واسطهای پیگیر حضور در این همایش شدهاند، گفت: «البته تاکنون ما هیچ درخواست رسمی از سوی این شرکتها دریافت نکردهایم.»
قرارداد پژو و ایرانخودرو در انتظار سفر روحانی به فرانسه
دبیرکل سومین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران درباره انعقاد قرارداد مشارکت ایرانخودرو و پژو گفت: «انعقاد قرارداد همکاری ایرانخودرو و پژو بسته به رویکرد مدیرعامل ایرانخودرو یا در حاشیه سفر ریاستجمهوری به فرانسه یا به سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو صورت خواهد گرفت.» قربانی در پاسخ به اینکه این همایش در دورههای گذشته چه دستاوردی داشته است، توضیح داد: «بیشترین دستاوردی که این همایش داشته، توجه هیاتهای اقتصادی خارجی به صنعت خودروی ایران است. در همه جلساتی که هیاتهای اقتصادی بعد از برجام به ایران داشتند، بیشترین مذاکرات را درباره صنعت خودرو داشتهاند.»
او با اشاره به اینکه موضوع مورد هدف نمایش مذکور، رقابتپذیری و گسترش همکاریهای بینالمللی است، تصریح کرد: «تولید خودرو در صنعت ایران باید با هدف صادرات صورت بگیرد، وقتی یک محصول برای صادرات به بازارهای خارجی تولید شود طبیعتا به رضایتمندی مشتری داخلی نیز ختم میشود. همکاری با شرکتهای بینالمللی و دانشبنیان در جهت تحقق همین موضوع است.»
ایران مرکز صادرات قطعات پژو و رنو میشود
همچنین در این نشست، محمدرضا نجفیمنش، عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان، از وجود 60قرارداد جوینتونچر در کشور و احتمال تبدیل شدن ایران به مرکز صادرات قطعات پژو و رنو در خاورمیانه خبر داد. او در این زمینه اظهار کرد: «ما صرفا به دنبال بستن قراردادهای تازه نیستیم، بلکه اکنون در کشور حدود 60قرارداد جوینتونچر داریم که اگر بتوانیم همانها را نیز فعال کنیم، چندین گام به جلو برداشتهایم.»
نجفیمنش با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودروی ایران نیز همزمان با این همایش در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود، تصریح کرد: «در حاشیه این نمایشگاه برنامهریزی شده که پژو و رنو، نشست مشترکی با قطعهسازان ایرانی داشته باشند که البته هنوز قطعی نیست.» او افزود: «برنامه رنو و پژو این است که ساخت داخل خود را به 80درصد برسانند و ایران را به مرکز صادرات قطعات خود در خاورمیانه تبدیل کنند.»