تنها سه ماه به پایان سال باقی مانده، با این وجود فرض کنید که پایان سال فرارسیده و پس از حساب و کتابهای سالانه، از بودجه بازاریابیتان مقادیری اضافه بر مخارج باقی مانده که باید در موردش سریعا تصمیم بگیرید. با 10 ایده زیر از تلف شدن این اضافه بودجه جلوگیری و آن را در راهی مصرف کنید که به شرکت منفعت برساند.
1- رسانه اجتماعیتان را تحلیل کنید
یک تحلیل از بازدید پیامهای رسانه اجتماعیتان در سالی که گذشت انجام دهید. این برایتان آشکار میکند که کدام مطالب بیشتر کلیک خورده و مورد پسند بوده و به اشتراک گذاشته شده است. دریابید که کدام شبکه اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، لینکد این، آپارات و...) در انتقال پیام بازاریابیتان ثمربخشتر بوده است. شما میتوانید با شناسایی اثربخشترین آنها، برای سال بعد برایش برنامهریزی کنید.
2- آزمون قابلیت استفاده انجام دهید
یک آزمون قابلیت استفاده میتواند بازخورد واقعی از مشتریان بالقوهتان را انعکاس دهد. خدماتی مانند سایتهای ارزیابی کاربران میتواند به شما نشان دهد که کاربران در حال استفاده از کدام قسمت سایت شما هستند. این میتواند به شما کمک کند که کدام صفحهها در وبسایتتان پربازدید و کدام صفحات نیازمند اصلاح و بهبود است.
3- د ر آموزش سرمایهگذاری کنید
میتوانید قسمتی از بودجه به دست آمده از بازاریابیتان را صرف آموزش متدهای جدید، شرکت در کنفرانسها یا دورههای آنلاین پیشرفته کنید که روشهای جدید بازاریابی را آموزش میدهند.
4- موفقیت سال گذشتهتان را جشن بگیرید
اکنون که به پایان سال نزدیک شدید فرصت مناسبی است که نفسی عمیق بکشید و موفقیتتان را جشن بگیرید.
میتوانید مقادیری از بودجه اضافی را به پاداش دادن به تیم بازاریابی سختکوشتان اختصاص دهید.
5- نقاط قوت و ضعف شرکت را بررسی کنید
آیا فروش شرکت شما طبق فروش برنامهریزی شده بوده یا چشمانداز خوبی نداشته است؟ با تحقیق و تحلیل، از نقاط ضعف و قوت خود آگاه میشوید. فراموش نکنید که در این تحقیق مشتریان جاری را در نظر بگیرید. از تحقیق برای برنامهریزی مجدد استفاده کرده یا مشتریان خود را اصلاح کنید.
6- برای مشتریان وفادار خود کارت تبریکهایی را طراحی کرده و بفرستید
برای این منظور میتوانید یک عکس دسته جمعی بگیرید و با یک پیام زیبا از مشتریان ویژه و وفادار خود که در طول سال همراه شما بودهاند، تشکر کنید. میتوانید این کارت را بهصورت پرینت شده به آدرسشان پست یا این که ایمیل کنید.
7- در مورد کمپینهای محتوایی چهارماه اول سال جدیدتان برنامهریزی کنید
با استفاده از تحلیل رفتار مشتری، عملکرد تبلیغات محتوایی و بهبود جستوجوی واژگانتان میتوانید موضوعات محتوایی ناب را شناسایی کرده و یک تقویم برای برنامهریزی کمپینهای چهار ماهه اول سال جدیدتان آماده کنید.
8- وبسایتتان را بر مخاطبان بینالمللی متمرکز کنید
اگر بخواهید مخاطبان شرکتتان در سال جدید حیطه گستردهتری داشته باشید و ورای مرزها شناخته شوید نیاز به یک وبسایت متمرکز شده دارید. نه تنها به زبان مبدا بلکه باید مفاهیم و مطالب سایت را به زبان بینالمللی نیز ترجمه کنید. همچنین در تصاویری که میگذارید به فرهنگ کشور مقصد توجه کنید.
9- سیستم مدیریت محتوایی بهتری داشته باشید
آیا به روزرسانی وبسایتتان سخت است؟ یک سیستم مدیریت محتوایی متفاوت که مقرون به صرفهتر است اتخاذ کنید. حتی اگر سیستم مدیریت مشتریتان را دوست دارید، سال جدید میتواند زمان خوبی برای بهروزرسانی و استفاده از آخرین نسخه سیستم مدیریت وبسایتتان باشد.
10- یک کتاب بنویسید
بیشتر شرکتها متخصص موضوعات خاصی هستند. فردی را استخدام کنید که تجربیات تخصصی رهبران و مدیران شرکت را روی کاغذ بیاورد. مطمئنا داشتن کتابی حاوی ایدهها و نتایج عملکرد و تجربیات یک شرکت موفق در امر بازاریابی میتواند برای خیلی از اشخاص و بازاریابان جالب توجه باشد.