اپل نام آشنایی است که امروز در سراسر دنیا با نماد ثابت یک سیب گاززده در ذهن همه حک شده است. موفقیتهای خیرهکننده اپل در دنیای تکنولوژی و دستاوردهای آن برای بسیاری از رقبای این صنعت به مسئلهای دستنیافتنی تبدیل شده است. یکی از بزرگترین رموز موفقیت این برند، استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی آنهاست؛ برگ برنده اپل بعد از گذشت 35 سال فعالیت و پیشرفتهای روز به روز برای اخذ اعتماد مخاطبان، شاید مدیران تبلیغاتی آن باشد.
این روزها هم بهویژه بازار گوشیهای هوشمند و تبلتها، در تسلط کمپانی اپل است. کارشناسان معتقدند موفقیت اپل از زمانی در روندی همواره فزاینده و در سیر صعودی قرار گرفته که برنامهریزیهای استراتژیک خود را تغییر داده است. اپل امروز براساس نیاز کاربران و تقاضای موجود در بازار برنامهریزی نمیکند، بلکه برای کاربران جهان به وسیله تبلیغات گسترده و کارشناسی خود، نیازهای جدید تعریف میکند.
اپل باز هم امی گرفت
اپل در سالهای گذشته فراز و فرودهای بسیاری در زمینه تبلیغات خود داشته است اما در سال گذشته این روند رو به بهبودی گذاشت؛ تا آنجا که در روزهای اخیر و بعد از کلی کشمکش بین کاندیداهای جایزه امی
(EMMY AWARDS)، اپل توانست بازهم روی سکو بایستد و جایزه امی را برای بهترین آگهی تبلیغاتی از آن خود کند.
آگهی تبلیغاتی اپل با نام «Misunderstood» (به معنی اشتباه متوجه شدن یا همان سوءتفاهم) که برای سال جدید میلادی پخش شد و بسیار مورد استقبال بینندگان قرار گرفت، سبب شد جایزه امی در بین پنج آگهی تبلیغاتی که نامزد شده بودند به اپل برسد.
از بین چهار تبلیغ دیگر که نامزد شده بودند، دو تبلیغ مربوط به برند Budweiser بودند با نامهایHero’s Welcome و Puppy Love و دو تبلیغ دیگر یکی متعلق به GE با نام Childlike Imagination و دیگری متعلق به برند نایک با عنوان Possibilities بود.
تیزر 90 ثانیهای اپل با نمایش خانوادهای شاد که به مسافرت میروند شروع میشود، لحظههای مختلفی نشان داده میشود و تاکید روی کاراکتر اصلی و رفتار منزوی او هم، در راستای تمام تصاویر دیده میشود. این خانواده در خانه پدربزرگ و مادربزرگ برای تعطیلات کریسمس دور هم جمع شدهاند و از زمان رسیدن به خانه میزبان که همه خانوادهها در کنار هم لحظههای شادی سپری میکنند پسر خانواده مدام گوشی به دست دارد و درگیر آن است؛
در ذهن مخاطب چنین مینماید که در حال بازی کردن باشد، خانواده با هم برف بازی میکنند، شام میخورند، آدم برفی درست میکنند و خانه را با تزیین درخت کاج برای جشن کریسمس حاضر میکنند و پسر نوجوان همچنان درگیر تلفن همراه است، اما در انتها زمانی که همه خانواده دور هم جمع شدهاند پسرنوجوان به سمت تلویزیون میرود و آن را روشن میکند و فیلم ضبط شده در گوشی خود را اجرا میکند و همه افراد خانواده را متعجب میکند، چراکه پسر در حال ضبط تمام این لحظههای بهیادماندنی و تکرارنشدنی سفر بوده است.
فیلم ضبط شده، بازپخش همه صحنههای دیده شده توسط مخاطب، از زاویه دوربین است که در نهایت اشکها و خندههای افراد خانواده، مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. کارگردانی قوی این تیزر تبلیغاتی، همراه با ایده خلاق و جالب آن از دلایل انتخاب این تیزر برای جایزه امی بود. همچنین داوران جشنواره معتقد بودند این تیزر ارتباط بسیار نزدیکی با مخاطبان برقرار
میکند.
در این تیزر جلوههای ویژه و انیمیشنهای موزیکال به کار برده نشده، همچنین هزینه زیادی برای ساخت آن پرداخت نشده است، این آگهی تنها با یک ایده خوب و نمایش محیط گرم خانواده و روابط بین آنها توانسته در شبکههای اجتماعی حدود 80 میلیون بار لایک بخورد و در ذهن مخاطب امنیت و آرامش محیط خانوادهای گرم را تداعی کند.