تکنولوژیهای نوین سرعت فعالیتهای بازرگانی را به شیوه شگفتانگیزی تغییر داده و به یکی از کارآمدترین سلاحهای رقابتی امروز تبدیل شدهاند. درحالحاضر مشتریان از شرکتها این انتظار را دارند که به سرعت نور به آنها خدمترسانی کنند. در گذشته ارائه یک محصول باکیفیت با قیمت منطقی، برای راضی نگاه داشتن مشتریان کفایت میکرد، ولی این موضوع برای مشتریان مدرن کافی نیست، زیرا میتوانند دهها محصول قابل مقایسه را تنها با چند کلیک ماوس پیدا کنند. لذا سرعت در این نوع فعالیتها دارای اهمیت زیادی است.
شرکتهایی که در سطوح جهانی فعالیت میکنند دریافتهاند که کاهش زمان توسعه، طراحی، تولید و تحویل محصول به کاهش هزینهها، افزایش کیفیت، بهبود رضایت مشتری و افزایش سهم بازار منجر میشود. طبق مطالعاتی که شرکت مک کنزی انجام داد محصولات پیشرفته که طبق بودجه تعیینشده اما با شش ماه تاخیر وارد بازار میشوند طی یک دوره پنج ساله 33درصد سود کمتر بهدست خواهند آورد...
رساندن به موقع محصول با صرف 50 درصد بودجه اضافی تنها باعث از دست رفتن چهار درصد سود خواهد شد! شرکتهای خدماتی نیز میدانند که اگر مایل به ارضای مشتریان بیصبری هستند که تحت فشار زمانی قرار دارند باید سرعت را در سیستم کسبوکار خود بگنجانند. پیروزی در کسبوکاری که حساسیت زمانی آن بالا است، لزوما متعلق به شرکتهای بزرگتر و قویتر نیست، بلکه از آن شرکتهایی است که میتوانند کالاها و خدمات خود را به سریعترین شکل ممکن به دست مشتریان برسانند.
یکی از کارآفرینان موفق اشاره میکند: «امروزه شرکتها با چنان سرعتی در حال حرکت هستند که فعالیتهایی را که در گذشته به صورت سنتی یکسال زمان میبرد باید ظرف 90 روز انجام دهند». به بیان دیگر، شرکتهایی که مبادرت به ارضای اشتهای سیریناپذیر مشتریان خود برای «سرعت» کنند، دارای یک مزیت منحصر به فرد خواهند شد.
فلسفه سرعت براساس مدیریت تراکم زمان با سه اصل سروکار دارد: -1 سرعت ارائه محصولات جدید به بازار. -2 کوتاه کردن زمان پاسخ به مشتری در فرآیندهای تولید و تحویل. -3 کاهش زمان پردازش لازم برای دریافت سفارش. بسیاری از شرکتها، بین 85 تا 99 درصد زمان لازم برای تولید کالاها یا خدمات را هدر میدهند. افزایش سرعت فرآیندهای بازرگانی و زمان ارائه خدمت میتواند یک مزیت رقابتی را در اختیار یک شرکت کوچک قرار دهد. سرعت دادن به فرآیند تولید یکی از اصلیترین اهداف شرکتها محسوب میشود، چرا که این فرآیند تنها پنج تا 10 درصد کل زمان بین دریافت سفارش و رساندن محصول بهدست مشتری را تشکیل میدهد. بقیه این زمان صرف انجام فعالیتهای اداری و تشکیلاتی میشود.
بهعنوان نمونه میتوان به اقدام پیتر شولتز، موسس یک شرکت کوچک تکنولوژی در سانتاکلارا در کالیفرنیا اشاره کرد. او از اصول توسعه سریع دارو و صنعت دارویی در حوزه علم مواد استفاده کرده و این شیوه تولید به کارکنان امکان میدهد تا تمام مقادیر مواد شیمیایی و فلزات کوچک را به ترکیبهای شیمیایی جدید تغییر دهند. این تکنولوژی شیوههای موازی را مورد آزمایش قرار میدهد که حدودا شامل هزار ترکیب در روز میشود تا بتوانند مواد جدیدی را تولید کنند. به این ترتیب فرآیندی که در گذشته نیازمند دو سال کار فشرده بود اکنون در زمانی بسیار کمتر به محصولاتی بازارپسند تبدیل میشود.
شرکتهایی که در حد کلاس جهانی فعالیت میکنند دارای تیمهای محصول شامل مهندسان، کارکنان تولیدی، فروشندگان، کارشناسان کیفیت و حتی مشتریان هستند و بعضی از آنها برای کاهش زمان و اجرای فعالیتها طبق برنامه، یکسری اهداف چالشی را تعیین میکنند که توانسته است زمان سیکلکاری را از چند هفته به تنها چند ساعت کاهش دهد!
شما هم اگر میخواهید مشتریان مدرن را راضی نگه دارید، سرعت را در فرهنگ خود تزریق کنید. اگر برای افزایش سرعت، تکنولوژی به شکل مناسبی در استراتژی شرکت تلفیق شده باشد میتواند به ساختاردهی مجدد برنامه زمانی عملیاتی شرکت منجر شود. از اینترنت استفاده کنید، شاید هیچ چیزی در مقایسه با اینترنت نماد بهتری از سرعت نیست و شرکتهایی که قدرت برقآسای آن را درک میکنند میتوانند مدیران خوبی در این دوره زمانی باشند.