پرسش: مدیر فروش یک شرکت خدماتی هستم. مدتهاست احساس میکنم که بسیاری از زیردستان و ویزیتورهای واحد فروش این سازمان از سر ناچاری به این کار مشغول شدهاند. در راستای انگیزش این کارمندان چه پیشنهادهایی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: بسیاری از افرادی که به ویزیتوری مشغول هستند معمولاً افتخاری به شغل خود نمیکنند. بهصورت کلی مدیران میانی مانند مدیر فروش همواره باید به ویزیتورها نوید بدهند که فروشنده خوب، فروشندهای نیست که تا ابد فروشنده بماند و در صورت داشتن صلاحیت و استعداد میتواند پیشرفت کند؛ همین موضوع باعث میشود که ویزیتورها با انگیزه بهتری مشغول به کار شوند. در این میان برخی از ویزیتورها واقعاً از سر ناچاری وارد این حوزه کاری شدند و چون شغل دیگری را نمیتوانستند برای خود دستوپا کنند به این شغل روی آوردند.
از طرفی معمولاً بودن و نبودن ویزیتورها در یک سازمان برای مدیران فرقی نمیکند و بسیاری از این افراد در این شغل بسیار جابهجا میشود و بهراحتی از یک سازمان خارج میشوند. به همین دلیل مدیران میانی با تضمین شغلی میتوانند از نظر روانی روی ویزیتورها تأثیر بگذارند. ویزیتورهای بیانگیزه برای سازمان مضر هستند و موجب بیانگیزگی کارکنان دیگر میشود و باید از روشهای مختلف به این افراد انگیزه روانی بدهید تا از خطرات جبرانناپذیری که ممکن است به سازمان بزنند جلوگیری شود. برخی دیگر از ویزیتورها افراد بااستعدادی هستند و تمایل به رشد سازمانی نیز دارند اما حاضر به پرداخت هزینه برای رشد خود نیستند و وقت کافی را برای سازمان نمیگذارند. این نوع ویزیتورها را باید کنترل کرد که بهموقع و به اندازه کافی برای سازمان وقت بگذارند و ممکن است این افراد هم از سر ناچاری وارد این حوزه کاری شده باشند و با استفاده از پاداشها و وعده پستهای بالاتر میتوان انگیزه کافی به این افراد داد.
از طرفی مدیران میانی با برگزاری جلسات متعدد برای ویزیتورها به آنها روحیه دهند و مشکلات کاری آنها را جویا شوند، این موضوع ارتباط خوبی را بین مدیران و ویزیتورها برقرار میکند و از طریق این ارتباط میتوانند در راستای انگیزش این افراد بسیار مفید واقع شوند.