پرسش: به تازگی کسبوکاری را راهاندازی کردهام و بودجهای را برای تبلیغات شرکت تخصیص دادهام. به نظر شما برای انتخاب یک رسانه مناسب چه اقداماتی را باید انجام داد و کدام یک از رسانهها میتواند تبلیغات اثربخشی را ایجاد کند؟
پاسخ کارشناس: انتخاب رسانه مشکل بسیاری از شرکتهایی است که با توجه به کسبوکار کوچک خود و بودجه محدودی که دارند، برای این موضوع اهمیت ویژهای قائل هستند. سازمانها برای انتخاب یک رسانه مطلوب باید ابتدا بازار هدف خود را مشخص کرده باشند، چون این موضوع بسیار حائز اهمیت است که سازمان محصول یا خدمات را برای چه کسانی ارائه میدهد و با توجه به مشخص شدن بازار هدف، میتوانند رسانههایی را مناسب برای گروه هدف خود انتخاب کنند. از طرفی این موضوع را باید سازمانها در نظر داشته باشند که گروه هدف سازمان کدام رسانه محلی را مورد توجه قرار میدهند.
ممکن است گروه هدف سازمان به تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر توجه میکنند و برای سازمانها مناسبتر باشد که از تابلوی تبلیغاتی استفاده کنند. در میان سازمانها باید هزینه نمایش آگهی به ازای هر مشتری را اندازهگیری کنند و با توجه به این موضوع هزینه سرمایهگذاری نسبت به تعداد ارائه آگهی مشخص میشود و سازمانها میتوانند به این صورت هزینهای را که برای تبلیغات به ازای هر نفر در رسانههای مختلف صرف میشود به دست آورند و رسانههای مختلف را از نظر قیمتی با یکدیگر مقایسه کنند. پس از آنکه سازمانها رسانهها را با یکدیگر مقایسه کرده و رسانه مناسبی را از نظر قیمتی انتخاب کردند، باید توجه داشته باشند رسانهای که از نظر قیمتی ارزانتر و مناسبتر است ممکن است رسانه مناسبی از جهت مؤثر بودن تبلیغات نباشد، چون هر یک از رسانهها اثربخشی خاص خود را دارند. از طرفی باید به این نکته هم توجه داشت رسانههایی که امکان اندازهگیری عکسالعمل مشتریان را به سازمان ارائه میدهند، قطعاً رسانه خوبی محسوب میشوند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.