لحظاتی پیش میآید که ارتباط مستقیم با بازار هدف مرتبط با کسبوکارتان بسیار سخت میشود. خصوصا اگر در اندیشه تولید محصولی باشید که میخواهید بهعنوان الگو در صنعتتان به کار گرفته شود که در این صورت با موانع فراوانی مواجه خواهید شد.
دلیل این امر نیز مشخص است؛ افراد سلیقههای یکسانی ندارند و به همین خاطر متقاعد کردن آنان به پیروی از نمونه شما در ظاهر غیرممکن به نظر میرسد. با این حال الگو قرار گرفتن محصولتان مزایای بسیاری دارد که باعث میشود شرکتها باوجود تمام مشکلات پیش روی این کار در این مسیر گام بردارند.
برای درک بهتر اهمیت این موضوع مثالی از دو شرکت رقیب تحت عنوان Betamax و vhs خواهم آورد. این دو شرکت رقبای یکدیگر در صنعت سیستم پخش خانگی در دهههای 1970 و 1980 میلادی بودند.
betamax قابلیت فنی و تکنولوژی مدرنتری را در محصول خود به کار برده بود با این حال در رقابت با vhs شکست خورد. علت این شکست غیرمنتظره توانایی vhs در متقاعد کردن سایر شرکتها در پیروی از شیوه آنان در تولید محصولاتشان بود.
ایده
در سال 1868 George Westinghous سیستم ترمز هوایی را اختراع کرد که تحول عظیمی در صنعت راهآهن به وجود آورد.
با توجه به این مسئله که راهآهن در سراسر آمریکا و بیشتر نقاط جهان راهاندازی شده بود، مسئله امنیت آن بیش از هر موقع دیگر مورد توجه قرار گرفت. در اصل مشکل اصلی قطارهای آن دوران سیستم ترمزشان بود که در صورت توقف ناگهانی قطار واگن آخر از ریل جدا میشد.
در اصل اهرم و کابل ترمز تنها در واگن آخر تعبیه میشد که بسیار دیر عمل میکرد. برای رفع این موضوع نیاز بود تا ترمز در تمام واگنها تعبیه شود، در واقع جورج در مقام یک مهندس این مشکل را با اختراع ترمز بادی سه زمانه حل کرد.
او سیستم ترمز خود را طوری طراحی کرد که تمام شرکتهای تولیدکننده قطار بتوانند از آن استفاده کنند. طرح وی ابتدا در خط شیکاگو به فیلادلفیا پیاده شد اما او به خوبی میدانست که اگر میخواهد بازار را به انحصار خود در آورد باید سراغ شرکت راهآهن برلینگتون (بزرگترین شبکه حملونقل ریلی در شمال آمریکا) برود.
در واقع این شرکت ترمزهای او را در قطارهای خود به کار برد که موفقیت بزرگی محسوب میشد. اما این پایان کار نبود، در واقع جورج به این شرکت پیشنهاد داد تمام شرکتها را مجبور به استفاده از این نوع سیستم کند. این امر باعث شد ترمز بادی بهعنوان الگوی ترمز قطار در سراسر دنیا تولید و به کار گرفته شود.
هرچند اکثر مهندسان بر این باورند که ترمز خلاء به مراتب بهتر عمل میکند با این حال اقدام هوشمندانهGeorge Westinghous در متقاعدکردن شرکتها به پیروی از الگو وی باعث شد سایر رقبا نتوانند خودنمایی کنند.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- بدانید که برای الگو شدن در حوزه کاری خود دقیقا چه باید بکنید.
- همواره آماده مذاکره کردن باشید. در واقع راز برنده شدن در یک مذاکره در توانایی متقاعد ساختن سایرین است.
- فرصتهای خود را از دست ندهید. در واقع این شما هستید که باید شرایط را به نفع خود عوض کنید.
- برتر بودن همواره به معنای بهترین بودن نیست. در واقع محصولی میتواند نبض بازار را به دست گیرد که بهعنوان الگوی سایرین مطرح شود.