وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه یك میلیون و 350هزار دستگاه تولید را برای سال 95 خودروسازان تكلیف کرده است.این درحالی است كه باوجود كاهش 17درصدی تولید در سال 94 نسبت به سال قبل از آن، آنهم با وجود تزریق بیش از 2هزارمیلیارد تومان نقدینگی از طریق سیستم بانكی به باجه فروش شركتهای خودروساز، بنابراین بهنظر میرسد رشد 35درصدی تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته با چالشها و محدودیتهای زیادی مواجه باشد. در واقع تحقق چنین رشدی مستلزم اقدامات پرحجم تاثیرگذار، جهت تحریك طرف تقاضای خودرو و ترمیم بخشهای آسیب دیده طرف عرضه آن است.
چرایی و چگونگی تحریك طرف تقاضای داخلی خودرو در سال جاری
ركود در بازار خودرو كه از ابتدای سال 94 شروع شده كماكان دامنگیر شركتهای خودروسازی است.بخشی از این ركود ناشی از برنامههای اقتصادی دولت تدبیر و امید به جهت سركوب تورم است، بخشی نیز ناشی از كاهش توان خرید مشتریان خودروهای داخلی و در نهایت قسمتی از آن نیز به سبب عدم علاقه و رغبت مشتریان به مدلهای فعلی خودرو و انتظار برای ورود مدلهای جدید وعده داده شده توسط خودروسازان، در بازار خودرو رخ داده است.
بنابراین تحریك طرف تقاضا در بازار خودرو به برطرف شدن عوامل موثر در وقوع هر یك از سه دلیل ذكر شده در ركود تقاضا بستگی دارد. در واقع اجرای برنامههای ضد ركودی دولت، تزریق مجدد اعتبارات بانكی به جهت ارتقای سطح توان خرید متقاضیان بالقوه خودروی داخلی یا فعال شدن لیزینگهای خودرویی و در نهایت تسریع در اجرایی شدن مشاركتهای صنعت خودروسازی با طرفهای خارجی و ورود سریعتر مدلهای جدید خودرو كه حاصل این مشاركتها است از جمله اقدامات موثر و لازم الاجرایی است كه منجر به فعال شدن و تحریك تقاضای خودروی داخلی خواهد شد.
پرواضح است كه تقریبا عملی شدن هر یك از این اتفاقات در سال جاری غیرممكن است. به همین دلیل میتوان اینگونه نتیجهگیری كرد كه عملا تحریك طرف تقاضا با شرایط فعلی اقتصاد و بازار خودرو در سال 95 اتفاق نخواهد افتاد.
چرایی و چگونگی تحریك طرف عرضه خودروهای داخلی در سال جاری
محدودیتهای نقدینگی سالهای اخیر صنعت خودروی ایران كه به دلایل مختلف بهویژه تحریم این صنعت اتفاق افتاده، از كارافتادن بخشی از زیرساختهای صنعت قطعهسازی ایران را بهدنبال داشته است، بهگونهای كه در حال حاضر بدهی شركتهای خودروسازی به قطعهسازان از طرفی و دیون و معوقات مالی این شركتها به سیستم بانكی از سوی دیگر سبب شده كه برای احیای دوباره بخشهای غیرفعال صنعت قطعهسازی، تزریق مجدد نقدینگی بسیار ضروری است.
شاید یكی از دلایل تاكید نگارنده در گنجاندن شرط ورود نقدینگی طرف خارجی در مذاكرات خودروسازان همین نكته یعنی ترمیم نقدینگی صنعت خودروسازی ایران باشد كه باید امیدوار بود متولیان این صنعت در مذاكرات پیش روی خود با شركای تجاریشان به آن توجه کنند.
بنابراین شرایط تحمیل شده به صنعت خودروسازی ایران و البته وجود ضعفهای ساختاری در بودجهریزی شركتهای خودروسازی داخلی و تخصیص نادرست منابع در حوزه تامین توسط این شركتها باعث شده كه تامین نیازمندیهای برنامه در نظر گرفته شده با محدودیتها و دشواریهای فراوانی مواجه شود بهطوریكه میتوان اینگونه مطرح كرد كه رشد 35درصدی در تامین قطعات و ماژولهای مورد نیاز تولید خودرو نسبت به سال گذشته آنهم درشرایط فعلی كمی دور از انتظار خواهد بود.
بنابراین با توجه به توضیحات فوق اینگونه میتوان نتیجه گرفت كه تحقق برنامه تولید تدوین شده شركتهای خودروساز در سال جاری با چالشهای فراوانی مواجه بوده و به نوعی دور از دسترس خواهد بود. مگر آنكه همتی سترگ پشت این برنامهریزی وجود داشته باشد آنهم نه صرفا توسط خودروسازان كه بخشی از این همت در برنامههای اقتصادی دولت نهفته است.
کارشناس صنعت خودرو
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای تولید داخل به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.