با وجود اینکه نرخهای پستی از اول ژانویه 2015 حداقل 7درصد افزایش یافته بود ولی بازهم اداره پست فرانسه اعلام کرد قیمت تمبر و نرخهای پستی تا اواسط ژانویه 2016 به میزان 3.6درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت برای تمبر قرمز (برای نامههایی با پست پیشتاز)، از 76سنت به 80 سنت و تمبر سبز از 68 سنت به 70 سنت تغییر خواهد یافت. این بیشترین افزایش قیمتی است که اداره پست در طول تاریخ داشته و تغییرات جدید در نرخهای پستی بسیار بیشتر از تورم اقتصادی است.
البته خبر افزایش 3.6درصدی آنقدرها تعجب برانگیز نیست، زیرا اداره پست دو سال قبل با طراحی برنامههای استراتژی برای رقابت با پست الکترونیکی، ذهنها را آماده کرده بود. درواقع این شرکت با مشاهده روند کاهش روزافزون نامههای کاغذی، پیشبینی کرد که برای جبران کمبود درآمد و حفظ شبکه توزیع توسط پستچیها، چاره دیگری به جز افزایش قیمت تمبرها ندارد. آیا واقعا اداره پست ضربه سهمگینی از رقیب سرسخت الکترونیکی خود خورده است؟
در واقعیت، نامههای الکترونیکی به اداره پست صدمه جدی میزنند اما با این وجود هنوز کسانی هستند که اظهار دارند نمیتوان از نامههای نوشته شده روی کاغذ به سادگی عبور کرد زیرا جذابیت بیشتری نسبت به ایمیل یا پیامک دارند.
9 میلیارد نامه در سال 2020؛ در برابر 18میلیارد نامه در سال 2008!
این روند کاهش را ابتدا توسط شرکتهایی میبینیم که سیاست بدون کاغذ را پیش گرفتهاند. همینطور نزد بانکها، اپراتورهای ارتباط از راه دور یا تولید کنندههای انرژی که پیامهایی را مبنی بر ترغیب شما به دریافت فاکتورهای الکترونیکی و سپس پرداخت آنها از طریق حسابهای الکترونیکیتان میفرستند.
در این شرایط، اداره پست، محاسباتی را برای دوره بین سالهای 2008 تا 2020 انجام داده است و تخمین میزند طی این 12 سال تعداد نامهها و بستههای پستی به نصف کاهش خواهد یافت. به طوریکه در سال 2008 تعداد 18میلیارد نامه داشتیم و در سال 2020 تنها 9میلیارد نامه خواهیم داشت. این موضوع مسبب کمبود و خسارت مالی بزرگی است، بنابراین تصمیمات برآن شد که قیمت بستههای پستی افزایش یابد.
بحث اصلی این است که آیا افزایش قیمت تمبر، ریسک مخاطره آمیزی است؟ مسئولان اداره پست تصور میکنند که اگر نرخ نامههای کاغذی را افزایش دهند، باعث بیشتر مطرح شدن نامههای الکترونیکی در جامعه میشوند. آنها میپندارند که سیاست افزایش نرخ، اشتباه و به ضرر آن هاست و با این کار در واقع مردم را به استفاده از نامههای الکترونیکی تشویق میکنند.
افزایش قیمت نامهها در کنار کاهش قیمت بستههای پستی! آیا باعث دلگرمی است؟ بله، زیرا رقیب الکترونیکیای برای ارسال بسته وجود ندارد و نمیتوان یک جفت کفش را از طریق ایمیل فرستاد! طبق اظهارات این اداره، کاهش قیمت از اول ژانویه سال بعد برای بستههای کوچک کمتر از دوکیلو در نظر گرفته خواهد شد. به طور مثال برای یک بسته 200گرمی، حدود 10درصد کاهش اعمال میشود و به جای 5.50یورو، 4.90یورو پرداخت خواهد شد.