پرسش: چند سال است کسبوکاری را با تعدادی مشتری ثابت اداره میکنم. در ماههای اخیر، به دلیل مشکلات مالی ناچار شدم سیاستهای قیمتگذاری خود را تغییر داده و قیمت خدماتم را برای برخی از مشتریان قدیمیام پایین بیاورم. این موضوع باعث دلخوری برخی از مشتریان شده و کار را برای من سخت کرده است. در این شرایط چه توصیهای برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: سیاست اعمال تبعیض قیمتی از نظر بسیاری از کارشناسان بازاریابی یک سیاست نادرست است که در اکثر مواقع به شکست منجر میشود. این رویکرد شاید در کوتاهمدت شما را به نتیجه دلخواهتان برساند، اما در بلندمدت به از دست رفتن مشتریان بالقوه شما منجر خواهد شد. اهمیت این قضیه تا حدی است که قوانین برخی از کشورها تبعیض قیمت میان کالاها و خدمات با درجه و کیفیت یکسان را غیرقانونی اعلام کرده است.
با وجود محدودیتهای قانونی و اخلاقی موجود، بسیاری از شرکتها تحت فشار و بحران یا برای راضی نگهداشتن مشتریان خاص خود ممکن است دست به این اقدام بزنند. ما به شما پیشنهاد میکنیم به جای ارائه خدمات با قیمتهای مختلف، برنامههای تخفیفی ویژهای را برای مشتریان خاص خود طراحی کنید و در این زمینه تبعیض قائل نشوید. بهعنوان مثال میتوانید میزان خدمات دریافتی یا زمان تسویه حساب را برای ارائه تخفیف موردنظر قرار بدهید. در این صورت هم مشتریان وفادار شما از مزایای ویژه کسبوکارتان بهرهمند شده و هم سایر مشتریان ترغیب میشوند در شرایط بهتری با شما همکاری کنند. در نظر داشته باشید که رعایت اخلاقیات و صداقت با مشتری همیشه بهترین راهحل است.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.