پرسش: تولیدکننده پوشاک در کرج هستم. میخواستم بدانم تحقیقات بازار آنلاین و جمعآوری اطلاعات چه مزایا و معایبی میتواند برای کسبوکار من به همراه داشته باشد و با توجه به اینکه قصد توسعه محصولات را در آینده دارم، آیا جمعآوری اطلاعات آنلاین مشتریان میتواند روش مناسبی برای پیشبینی واکنش مشتریان باشد؟
پاسخ کارشناس: اینترنت جایگزین سریعتر و ارزانتری برای جمعآوری اطلاعات است و روشهای سنتی ممکن است زمان زیادی را برای جمعآوری اطلاعات بخواهد. شرکتهای معتبر دنیا امروزه برای توسعه محصولات آینده، واکنش مصرفکنندگان را بهطور آنلاین جمعآوری میکنند و با توجه به این اطلاعات میتوانند متوجه شوند که مصرفکنندگان چه محصولاتی را طلب میکنند یا حتی شرکتها میتوانند از این اطلاعات آنلاین به دست آمده برای آزمایش پاسخهای مصرفکنندگان به نامهای تجاری استفاده کنند.
با توجه به این موضوع که بخش اعظمی از گروههای مصرفکننده، سنتی نیستند و معمولا با روشهای سنتی به خوبی نمیتوان تحقیقات بازاری در مورد آنها انجام داد؛ به همین دلیل دادههای اینترنتی میتوانند به شرکتهای بسیاری در این زمینه کمک کند. یکی از مزایای تحقیقات اینترنتی این موضوع است که مشتریان میتوانند فرمهای نظرسنجی را در هر زمانی پاسخ دهند و از طرفی این نظرسنجی برای شرکتها هزینه کمی را به همراه دارد یا اگر فرمهای نظرسنجی آنلاین به درستی تنظیم شود، میتواند خطاهای کمتری را به همراه داشته باشد.
محیط آنلاین میتواند پاسخهای صادقانه را تشویق کند و تحقیقاتی که در این فضا صورت میپذیرد، ممکن است تحت نفوذ کسی قرار نگیرد و پاسخهای صادقانه باشد. البته این نقد هم میتوان به تحقیقات آنلاین وارد کرد که چون افراد فقیر جامعه و سالخورده دسترسی کمتری به اینترنت دارند ممکن است تحقیقاتی که انجام میشود کامل و جامع نباشد و این تحقیقات فقط برای یک قشر خاصی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید به نتایج دقیقتری برسید، فقط به تحقیقات آنلاین اکتفا نکنید و روشهای دیگری را هم مورد استفاده قرار دهید.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.