معمولا در بازههای پایانی سال، بیشتر کسبوکارها با سرعت آهسته پیش میروند و این فرصتی مناسب برای برنامهریزی در خصوص سال پیش رو است. شما با نگاهی اجمالی به اهداف خود در سال 2016 ممکن است درصدد بهکارگیری استراتژیای باشید که توجهات رسانهای، رویدادهای درک مشتری و خرید را در خود گرد آورد، اما فراموش نکنید درباره برنامه بازاریابی محتوایی خود که در خدمت برجستهسازی تخصصهای ویژه کسبوکار شماست، فکر کنید.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
آنچه مهم است
هیچ تعاملی بهتر از تعامل رو در رو یا چهره به چهره نیست، اما این روزها اغلب خریداران بالقوه قبل از خرید، به جای اینکه مستقیم به مغازه شما بیایند، از گوگل در مورد محصول شما میپرسند. شاید همین یکی از دلایل مهم برای ایجاد اطلاعاتی باشد که به آسانی در دسترس است. بنابراین مشتریان بالقوه میتوانند هرچیزی را که در مورد محصول، خدمت یا فلسفه کسبوکار شماست بدانند، قبل از اینکه تلفنی یا حضوری این کار را انجام دهند، اینترنت و اطلاعات موجود در آن، جستوجو درباره محتوا را آسان کرده است.بنابراین باید توجه کنید که چه نوع محتوایی خلق میکنید؟ گامهای زیر میتواند در برنامهریزی درباره استراتژی بازاریابی محتوایی شما در سال جدید کمککننده باشد.
1- هدف محتوایی شما چیست؟
ایجاد محتوا برای کسبوکارتان یکی از اهداف کلیدی است. اما قبل از اینکه شما قدم در این مسیر بگذارید، تعیین کنید که از برنامهریزی در خصوص محتوای خوب درصدد نائل شدن به چه هدفی هستید. این کار زمان و انرژی زیادی میطلبد. بنابراین مشخص کنید که قبل از ایجاد آن، خواستار رسیدن به چه نتایجی هستید. آیا در پی جذب مشتریان محلی هستید یا میخواهید بهعنوان یک پیشرو در صنعت خود معرفی شوید؟ مسیر خود را مشخص کنید.
2- مشتریان شما چه کسانی هستند؟
ما انتظار داریم، محصولی را که ما میفروشیم، همه دوست داشته باشند، در صورتی که در حالت ایدهآل شما مشتریان خاص خود را خواهید داشت و قرار نیست همه مشتری شما شوند. با تحقیقات و بررسی مشخص کنید که مشتری شما کیست و محتوای خود را روی آنها متمرکز کنید. آیا درصدد جذب زوجهای جوان یا مادران یا بازنشستگان هستید؟ تعیین کنید که مشتری ایدهآل شما کیست و سپس همه چیز را درباره خواستههای او دریابید.
3- مشتریان برای کسب اطلاعات از چه منابعی استفاده میکنند؟
مشتریان بالقوه شما برای اخذ اطلاعات درباره محصول شما از چه درگاههایی استفاده میکنند؟ آیا آنها در شبکههای اجتماعی فعال هستند؟ آیا آنها روزنامه میخوانند؟ تلویزیون میبینند؟ بازاریابی محصول خود را از طریق چه کانالی میتوانید به او نشان دهید. بنابراین اول محتوای خود را با توجه به مشتریان خلق کنید و سپس آن محتوا را در مکانی که مشتریان بر آن تمرکز کردهاند، قرار دهید.
4- از فرمتی استفاده کنید که به شما و مخاطبانتان ارزش دهد
پادکستها در میان عموم محبوبیت دارند، اما آیا همانجایی است که شما میتوانید بازار هدف خود را پیدا کنید؟ فیلمهای ویدئویی چطور؟ آیا مخاطبان شما با آن درگیر میشوند؟ شاید زبان نوشتار هم بد نباشد.میتوانید صوت و تصویر را در پادکستهای مخصوص خود ترکیب کنید و از سلسله ویدئوهایی برای معرفی و آگاهی محصول خود و حتی ایجاد یک وبلاگ سازگار با محتوا و مقالههای اطلاعرسانی مرتبط با آن استفاده کنید. ممکن است بخواهید همه روشهای بالا را بهکار گیرید. در مورد تمام روشها فکر کنید و برایش زمانبندی کنید تا پروژهتان را به خوبی پیش ببرید.
5- از محتوایی استفاده کنید که با مخاطبتان حرف بزند
این روزها اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد. مهم این است که ارزشها و عقاید شرکت خود را در اطلاعات موجود نشان دهید. برای اینکه دریابید چه محتوایی را خلق کنید لازم است که مشتریان ایدهآل خود را تصویرسازی کنید. با نوشتن 10 ایده این کار را آغاز کنید. ایدههایی که خریدار شما را در مسیر خرید قرار دهد. تصور کنید، خریداری که به سمت شما میآید هیچ چیزی از کسب وکار شما نمیداند. او چگونه باید درباره زمینه کسبوکار شما و محصولاتتان آگاهی پیدا کند؟
چه رویکردهایی در صنعت شما وجود دارد؟ چه قوانینی در این فیلد موجود است؟ موضوعات مرتبط با هر آنچه را درباره محصول یا خدمات به ذهنتان میرسد، بنویسید. سپس میتوانید محتوایی مناسب با توجه به سوالات پرسیده شده و مشتریان خاص خود پیاده کنید. هنگامی که موضوعات و ایدههای زیادی دارید، همه آنها را روی تقویم یادداشت کنید.
سپس مرحله به مرحله پیش بروید. پادکستتان را ضبط کنید و ویدئو مختص خود را بسازید. محتوایی پایدار خلق کنید. با توجه به اینکه در انتهای سال قرار داریم، میتوانید اطلاعات زیادی که در طول سال در خصوص کسبوکار خود و ارزشآفرینی بهدست آوردید، از طریق این کانالها و در محتوایی جذاب که منبعی ارزشمند تلقی میشود، به مشتریان کنونی و آینده انتقال دهید.