سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

كارخانه سقز سازی سیوان كردستان در شهر سنندج، حدود 17سال است که در زمینه تولید آدامس طبیعی تولیدشده از صمغ درخت بنه یا همان سقز فعال است و محصولات خود را با نام تجاری بن بنک عرضه می کند.

خانم مهندس قمری منصوری، مسئول فنی این کارخانه در گفت وگو با «فرصت امروز» از سازوکار تولیدشان گفته است.

مهندس منصوری محصول اصلی خط تولید این شرکت را آدامس معرفی می کند و شرح می دهد: محصول اصلی تولیدی ما، آدامس طبیعی یا همان محصول تولیدی با سقز بود. البته در سال های اخیر تولید با کمک بیس مصنوعی (gum base) هم به آدامس طبیعی اضافه شده است.دلیل اصلی هم خشکسالی و کمیاب و گران شدن صمغ درخت بنه بود که سبب شد ما تهیه آدامس با بیس مصنوعی را هم در نظر بگیریم. آدامس های تولیدی که با کاربرد قند یا بدون قند تولید می شوند هم در داخل و هم برای صادرات ارائه می شوند.

همسایگانی که مقصد صادرات شده اند

وی در ادامه به همسایگان ایران به عنوان کشورهای مقصد و خریدار محصولات تولیدی سقزسازی سیوان کردستان اشاره می کند و عنوان  می دارد: آنچه ما تولید می کنیم با ذایقه مردمان کشورهای همسایه مانند کویت، امارات متحده عربی، عراق و عربستان کاملاً جور است و آدامس های صادراتی در این کشورها پرطرفدار است. همچنین درجنوب کشور استقبال خوبی از محصولات ما شده است.

منصوری درباره مواد اولیه مورد استفاده در تولید آدامس این شرکت توضیح می دهد: برای تهیه آدامس طبیعی از صمغ جمع آوری شده از درخت بنه استفاده می شود که همگی به کمک استحصال از طبیعت صورت می گیرد.

محصول دیگر آدامس تهیه شده با بیس مصنوعی است که مواد اولیه آن وارداتی است. از جمله اسانس ها و شیرین کننده ها که از کشورهای فرانسه، اسپانیا و سوئیس وارد می شود.

مسئول فنی کارخانه سقز سازی سیوان درباره پتانسیل های این کسب و کار می گوید: ما در منطقه محروم فعالیت می کنیم. در سال های اخیر فعالیت بسیاری از واحدها در همسایگی دور و نزدیک به ما دچار اختلال و حتی تعطیلی شده، این در حالی است که سقزسازی سیوان به همراه یک شرکت دیگر تولید آدامس توانستند شرایط موجود را تحمل کنند و کماکان به تولید ادامه دهند. البته همکارانی در سایر استان ها داریم اما تولید محصول باکیفیت با ویژگی های مطلوب مثلاً خشک نشدن آدامس پس از گذشت یک ماه از تولید از جزییاتی است که در معدود محصولات آدامس داخلی یافت می شود.

اشتغال زایی سقزی

منصوری به ظرفیت اشتغال زایی این کسب و کار اشاره می کند و شرح می دهد: نسبت به سایر واحد های فعال در زمینه تولید محصولات خوراکی اشتغال زایی این بخش از صنعت مطلوب برآورد می شود زیرا توانایی ایجاد شغل برای 50 تا 60 نفر را در چرخه تولید از جمع آوری صمغ گیاهی تا کارگران خط تولید و حمل و نقل به صورت مستقیم و غیر مستقیم داراست.

او به چالش های صنعت تولید آدامس هم اشاره دارد: یکی از بزرگ ترین چالش های تولید آدامس با کمک صمغ های طبیعی، تهیه این مواد است. همه می دانند که در سال های اخیر خشکسالی و کمبود منابع آبی و بارش ها به مسئله ای جدی تبدیل شده، به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست یا سایر سازمان های مربوط در برخی فصول محدودیت هایی را برای جمع آوری صمغ اعمال می کنند. این قوانین سبب کمیاب شدن صمغ و افزایش قیمت آن می شود و به نظر می رسد این مسئله با ادامه خشکسالی ها شدیدتر شود.

او سپس توصیه هایی برای علاقه مندان سرمایه گذاری در صنعت آدامس دارد: شاید یکی از پایه ای ترین اقدامات برای علاقه  مندان ورود به کسب و کار آدامس اقدام به احداث یک باغ بنه است که در درازمدت  (مثلاً 10سال) ماده اولیه تولید را فراهم می آورد و چالش اساسی تولید را رفع می کند. به ویژه اگر محصول جانبی فرآوری صمغ که تربانتین است را هم در نظر بگیرم. این ترکیب ترپنی در صنایع دارویی بسیار طرفدار دارد و سقزسازی سیوان مقداری از این محصول را به فروش می رساند. تقاضا برای این محصول جانبی از میزان تولید آن بسیار فراتر و تولید آن با سودآوری خوبی همراه است.

توجه به بازاریابی از دیگر توصیه های منصوری برای علاقه مندان است: آدامس های تولید ایران به دلیل ترکیبات و طعم مطلوب در منطقه هواداران بسیار دارد. به همین دلیل در صورت ورود به این کسب و کار و تولید محصول باکیفیت و متنوع با بازاریابی خوب می توان به موفقیت سرمایه گذاری در این تجارت اطمینان داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kwCyNe3s
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه