آیا میدانستید اسطورهها نمونهای از تاریخ گذشته سازمان هستند كه موفقیتها و كارهای برجسته موسسات یا مدیران در گذشته را بهصورت الگو بازگو میكنند و هدف آنها انگیزش كاركنان و پیروی کارمندان از آن الگوهای سازمانی است؟ این انگیزش به طوری است که در كاركنان دلبستگی ایجاد كند و باعث شود آنان از عضویت در سازمان احساس غرور كنند و به خود ببالند. پژوهشگران اجزای فرهنگ سازمانی را از لحاظ قابلیت مشاهده و تغییر و تداوم آن به دو سطح تفكیك میكنند. به طوریكه سطح عمیقتر كه كمتر قابل مشاهده است شامل ارزشهای مشتركی میشود كه حتی اگر اعضای گروه هم تغییر كنند در سازمان باقی خواهند ماند و در واقع این ارزشها رفتار گروه را شكل میدهند.
در این سطح فرهنگ به سختی قابل تغییر است. در این سطح، تفاوت افراد در سازمانها از لحاظ توجه به مسائل مالی، نوآوری یا عملكرد مشخص میشود. سطح دیگر كه قابل مشاهده است، فرهنگ الگوهای رفتاری را نشان میدهد كه كاركنان تازهوارد بهطور خودكار از كاركنان قدیمی میآموزند. فرهنگ در این سطح قابل تغییر است.