هیوندای موتور و شرکت تابعهاش کیا موتورز از افول صنعت خودروی روسیه برای افزایش سهم بازارشان استفاده کرده و فشار بر خودروساز روسی آوتوواز را مضاعف کردند.
به گزارش ایسنا، خودروسازان کرهای در طول رکود اقتصادی روسیه سطح تولیدشان را حفظ کردهاند و قیمتها را پایین نگه داشتهاند تا زمانیکه فروش دوباره رونق گرفت، موقعیت برتری داشته باشند. رکود اقتصادی روسیه باعث شده فروش خودرو در این کشور از 3 میلیون دستگاه در سال، در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به نیم کاهش پیدا کند.
شرایط سخت آوتوواز که زمانی برترین خودروساز روسیه بود، به این استراتژی کمک کرده است. این خودروساز روسی در مقایسه با سایرین ضربه بدتری خورده و موفق نشده وجهه برند لادا را که از نظر بسیاری از مردم روسی کیفیت کمتری نسبت به خودروهای خارجی دارد بهبود بخشد.
این بدنامی و چالش قوی از سوی هیوندای و کیا، فشار بر رنوی فرانسه را که در سال ۲۰۰۸ با پرداخت یک میلیارد دلار ۲۵ درصد سهم در آوتوواز بهدست آورد تشدید کرده است درحالیکه این خودروساز فرانسوی امیدوار بود موفقیتی را که با داسیا در رومانی بهدست آورد با لادا در اروپا تکرار کند. ارزش سهام رنو در آوتوواز از آن زمان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
هیوندای ۳۴ درصد سهم در کیا موتورز دارد که در اوج بحران مالی آسیایی در سال ۱۹۹۸ بهدست آورد درحالیکه رنو اکنون بهواسطه اتحاد با نیسان، مالکیت عمده آوتوواز را در اختیار دارد.
فروش خودرو در روسیه به دلیل بحران اقتصادی ناشی از قیمتهای پایین نفت و تحریمهای غربی که قدرت خرید مصرفکنندگان را کاهش داد، سال گذشته به میزان ۳۶ درصد کاهش یافت.
طبق اعلام گروه صنعتی انجمن شرکتهای اروپایی، اما فروش هیوندای و کیا به ترتیب تنها ۱۰ و ۱۶ درصد کاهش یافت و ارزش سهم آنها از سال ۲۰۱۲ دو برابر شده و به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
در مقابل مجموع سهم بازار آوتوواز و رنو-نیسان از سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ درصد مانده است. اُفت فروش آوتوواز که سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشت، رشد رنو-نیسان را خنثی کرده است.
سخنگوی هیوندای موتور اعلام کرده این شرکت برای حمایت از منافع و توسعه سهم بازارش، قصد دارد محصولات جدیدی عرضه کرده و تولید محصولاتش در روسیه را افزایش دهد.
براساس گزارش رویترز، استراتژی خودروسازان کرهای برای استفاده از رکود اقتصادی برای توسعه سهم بازار و بُرد بازار در زمان رونق فروش پیش از این بهویژه در آمریکا مؤثر واقع شده است.
هیوندای تنها خودروساز بزرگی بود که فروش در آمریکا را در زمان رکود سال ۲۰۰۹ بازار افزایش داد و زمانیکه در سال ۲۰۱۱ فروش بهبود یافت، این خودروساز ۵.۱ درصد سهم از بازار خودروی آمریکا داشت.
این خودروسازان کرهای با سرمایهگذاری در تولید داخلی و اعتباری که برای عرضه خودروهای قیمت مناسب و مطمئن کسب کردهاند، اکنون درصدد هستند همین موفقیت را در روسیه تکرار کنند و به کمک کارخانه خودروسازی هیوندای در روسیه که خودروهای پرفروش هیوندای سولاریس و کیا ریو را تولید میکند سایر خودروسازان خارجی را کنار بزنند.
این کارخانه به خودروسازان کرهای کمک کرده برخلاف رقیبانی مانند غول آلمانی فولکس واگن که به قطعات وارداتی گرانقیمت متکی هستند خودروهای ارزانتری بفروشند و رقیبانشان را ناچار کنند قیمتها را برای جبران کاهش ارزش روبل افزایش دهند.
قیمت کیا ریو که سومین خودروی محبوب روسیه در سال جاری پس از سولاریس و لادا گرانتای آوتوواز است در مقایسه با افزایش ۲۴ درصدی متوسط قیمت خودروهای روسیه از اواخر سال ۲۰۱۴، تنها ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشت.
هیوندای و کیا ممکن است حتی آماده باشند برای حفظ فروش، حاشیه سودشان را کمتر کنند.