طی سال های اخیر یکی از موضوع های مورد بحث حوزه اقتصاد، ارتباطات یکپارچه بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان در تلاش هستند تا پیام های شرکت را یکپارچه سازند. هدف از هماهنگ ساختن پیام ها آن است تا مشتری با سیاست های شرکت بهتر آشنا شود. در واقع یک پیام اگر با پیام قبلی خود ارتباط داشته باشد و به نوعی تکمیل کننده آن باشد بهتر در ذهن باقی خواهد ماند و مشتری می تواند حتی حدس بزند که پیام دریافتی با توجه به موضوعش متعلق به کدام شرکت است.
ارسال پیام باید در فواصلی کوتاه تکرار شود تا به این شکل هرآنچه شرکت می خواهد بازار هدف در رابطه با محصولات بداند به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببندد. در این بین رسانه ها نقش کارکردی دارند و می توانند به القای بهتر مفاهیم کمک کنند. اگرچه انجام این کار قدری مشکل است، اما می تواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی و صرفه جویی در هزینه و زمان شود به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.
درواقع گاهی ممکن است یک پیام مناسب و یکپارچه تاثیرگذاری به مراتب بهتری نسبت به هزاران پیام بی ربط داشته باشد. بدون شک هنگامی که مخاطب پیام هایی یکپارچه، مناسب و برنامه ریزی شده دریافت می کند می تواند در امر تصمیم گیری بهتر عمل کند.
با این حال درانجام این عمل شما الزاما به رسانه ها برای انتقال پیام های خود متکی نبوده و می توانید با تکیه بر سایت رسمی خود نیز رو به جلو گام بردارید.
ایده
Nine West Shoes نام شرکتی واقع در شهر نیویورک است که در زمینه تولید کفش مشغول به فعالیت است. با احداث سایت رسمی این شرکت نیاز داشت تا راهی ساده و در عین حال ارزان را بیابد تا بتواند مشتریان خود را به بازدید از سایت رسمی شرکت ترغیب کند. بدون شک انجام این کار ابدا کار ساده ای نیست خصوصا آنکه افراد در خرید کفش ترجیح می دهند مستقیما اقدام کنند و این به آن معناست که کشاندن مشتری به سمت سایت رسمی سخت و دشوار است.
با این حال شرکت نیاز داشت تا پیام های خود را به دست مشتری برساند و به همین خاطر نیازمند بود بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهد. رسانه ها گزینه ای خوب محسوب می شدند، اما هزینه بالای آن برای شرکتی که تازه تاسیس بود مانعی جدی محسوب می شد به همین خاطر آنان شروع به حک آدرس سایت خود در انتهای کفش و به صورت برجسته کردند.
با این کار مشتری پس از عبور از جاده ای برفی، گلی یا حتی خاکی باعث می شد تا آدرس روی زمین نقش ببندد. اقدام صورت گرفته ایده ای بسیار جالب و نوآورانه بود به نحوی که خیلی زود مورد استقبال مردم قرار گرفت، درواقع دیدن آدرس یک سایت به این شکل بسیار عجیب بود و باعث شد تا افراد کنجکاو شوند تا از این سایت بازدید به عمل آورند. همین امر در نهایت منجر به افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان از سایت شد.
امروزه Nine West Shoes به عنوان برندی خوش فکر محسوب می شود که توانسته است به محبوبیت فوق العاده ای دست یابد. شروع این محبوبیت را باید راه حل ابتکاری آنان برای ترویج سایت خود دانست.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- تمام اعضا باید نسبت به پیام های شرکت آگاه باشند، به همین خاطر لازم است آنان را نیز در جریان بگذارید.
- تمامی پیام ها چه متن و چه تصاویر ارسالی باید هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.
- استراتژی ارتباطی برای بازاریابی بهتر باید روشن و قابل فهم برای همگان باشد.
- سیستم اطلاعات بازاریابی خوبی جهت نظارت بر عملکرد شرکت راه اندازی کنید.
- آمادگی ایجاد هرگونه تغییر در صورت به نتیجه نرسیدن سیاست های تان را داشته باشد.
- هرچه ارتباط تان با مشتری بهتر باشد ارزش نام تجاری تان افزایش خواهد یافت.